Uziemione samoloty, odwołane loty. Awaria popularnego modelu wywołała lawinę

Linia Cathay Pacific z Hongkongu uziemiła prawie 50 samolotów i odwołała ponad 30 lotów po awarii silnika w jednym z jej airbusów A350-1000. Prowadzona kontrola ujawniła niepokojące informacje.

2024-09-03, 19:28

Uziemione samoloty, odwołane loty. Awaria popularnego modelu wywołała lawinę
Linie lotnicze Cathay Pacific mają problemy z samolotami Airbus A350. Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Jak podaje Reuters, z kontroli przeprowadzonej przez Cathay Pacific wynika, że aż w 15 samolotach na 48 badanych maszyn Airbus A350 konieczna jest wymiana podzespołów silników.

Problemy z airbusami A350. Co zrobi producent?

Na razie jednak ani producent samolotów, firma Airbus, ani producent silników Rolls-Royce - nie przedstawiły wytycznych dotyczących napraw i nie zdecydowały się na działanie wobec wszystkich użytkowników tych maszyn. Z analizy danych FlightRadar24, którą przeprowadzili dziennikarze agencji Reutera, wynika, że żadna inna linia lotnicza nie wstrzymała lotów wykonywanych airbusami.

Linia Cathay Pacific musiała odwołać co najmniej 34 loty. Jak poinformowali przedstawiciele linii, utrudnienia mogą potrwać do środy. W trzech samolotach wadliwe części zostały już wymienione.

Rolls-Royce - producent silników montowanych w airbusach A350-1000 - zapewnił, że ściśle współpracuje z linią lotniczą, która dokonuje napraw. Przedstawiciele firmy zadeklarowali także współpracę z firmą Airbus, władzami dokonującymi kontroli i z innymi liniami, które korzystają z tych samych samolotów. Na razie jednak nie uznano za konieczne, by wydać wszystkim użytkownikom airbusów A350-1000 i popularniejszych, mniejszych A350-900, wytycznych i instrukcji ws. kontroli.

REKLAMA

Inne linie nie uziemiają swoich samolotów

Japońskie Japan Airlines zwróciły się do Rolls-Royce'a z prośbą o więcej informacji. Ponadto zapewniły, że ich maszyny są sprawne. - Jeśli producent silników podejmie dalsze działania, zareagujemy odpowiednio - dodał rzecznik linii.

Innym użytkownikiem samolotów Airbus A350-1000 są linie Qatar Airways. Firma podkreśliła, że w posiadanych przez nich maszynach awarie nie wystąpiły i że sytuacja jest pod kontrolą.

Cathay Pacific nie precyzują, jaka część silnika uległa uszkodzeniu. Zdaniem linii jest to jednak pierwsza w historii tego typu awaria w samolotach Airbus A350. Źródło, na które powołuje się Reuters, podało, że awarii miała ulec dysza paliwowa w silniku Trent XWB-97, który jest montowany w modelu A350-1000.

Co z airbusami A350-900?

Niektórzy użytkownicy mniejszych airbusów A350-900, w których montowane są nieco inne silniki Rolls-Royce - Trent XWB-84, dokonują ich przeglądów w ramach środków ostrożności. Taką decyzję podjęły Singapore Airlines, jednak ich praca nie uległa zakłóceniu. Inne linie korzystające z tego wariantu - tajwańskie China Airlines czy Malaysia Airlines - poinformowały, że w związku z brakiem wadliwych części nie podejmują działań, ale działają zgodnie z procedurami.

REKLAMA

Z kolei linie Cathay Pacific, od których wszystko się zaczęło, w ramach środków ostrożności, prócz modeli A350-1000, sprawdzili także airbusy A350-900. Warto dodać, że choć linia posiada w sumie 48 airbusów A350, to tylko 18 należy do wariantu -1000, w którym doszło do awarii, 30 zaś należy do wariantu 900. Z informacji linii nie wynika jednoznacznie, w których modelach znaleziono wadliwe części.

Obecnie eksploatowanych jest prawie 90 samolotów Airbus A350-1000, z których najwięcej operuje w liniach Qatar Airways (24), British Airways i Cathay Pacific (po 18).

Czytaj również:

Reuters.com/tvn24.pl/jmo/wmkor

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej