Kosmiczna rewolucja. Słoneczny żagiel NASA już działa. Widać go z Ziemi

2024-09-04, 14:30

Amerykańska agencja kosmiczna NASA testuje na orbicie Ziemi słoneczny żagiel. Konstrukcja została już rozłożona i jest nawet widoczna z powierzchni globu. Naukowcy podkreślają, że kosmiczne żaglowce otwierają zupełnie nowe możliwości w eksploracji wszechświata.

Żagiel słoneczny nie jest napędzany wiatrem, ale fotonami - cząsteczkami światła, które wyrzuca z siebie Słońce. Odbijają się one od żagla, tym samym wprawiając w ruch kosmiczny pojazd. Siła generowana przez fotony nie jest duża, ale jest dostępna cały czas. W przestrzeni kosmicznej, gdzie nie ma oporów powietrza, jest wystarczająca do osiągnięcia z czasem nawet znacznych prędkości.

Wyeliminowanie ciężkiego, klasycznego napędu ma docelowo umożliwić dużo dalsze kosmiczne podróże przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów misji. Kiedyś żaglowce były kluczowym elementem, który doprowadził do wielkich odkryć geograficznych. Czy powrócą, by tym razem odkryć przed ludźmi tajemnice kosmosu?

Na razie specjaliści z NASA przeprowadzają praktyczne testy. Manewrują żaglem i zmieniają jego orbitę. Pozyskane dane będą wykorzystane przy projektowaniu kolejnych rozwiązań, wykorzystujących tę technologię.

"Żaglowiec" można obserwować z Polski

Rozłożona w kosmosie konstrukcja ma powierzchnię ok. 80 m kw., czyli połowy kortu tenisowego. Posiada lekkie mierzące 9 metrów bomy z włókna węglowego i polimerowy żagiel.

Serwis nocneniebo.pl wskazuje, że pojazd można z Polski obserwować na niebie

"Przelot rozpocznie się na południu nieba, a zakończy po jego północnej stronie. Satelita znajduje się na wysokości ponad 1000 km i z naszej perspektywy będzie poruszać się na niebie wolniej niż np. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna" - czytamy.

NASA wskazuje, że odbijający światło materiał będzie na niebie jaśniejszy niż Syriusz, najjaśniejsza gwiazda nocnego nieba.

nocneniebo.pl/NASA/fc