Katastrofa budowlana w Łodzi. Maszyna drążąca tunel wkrótce wróci do pracy
Dwa tygodnie po zawaleniu się części kamienicy przy Al. 1 Maja w Łodzi wciąż nie wiadomo, dlaczego doszło do katastrofy. Nie wiadomo też, kiedy zostanie wznowiona budowa tunelu kolejowego do Dworca Łódź Fabryczna.
2024-09-22, 10:30
Oficyna kamienicy zawaliła się w 7 września 2024 roku. Katastrofa budowlana miała związek z pracą tarczy TBM "Katarzyna", drążącej tunel kolejowy do dworca Łódź Fabryczna. Ewakuować się z mieszkań musiało kilkadziesiąt osób. Zawaleniem zagrożonych jest więcej budynków.
Mieszkańcy wysiedleni z budynków przy ul. Próchnika 44 oraz 1 Maja 23, 21 i 19 wciąż przebywają w hotelach i czekają na powrotu do swoich mieszkań. PKP PLK poinformowały, że będzie to możliwe dopiero po wydaniu pozytywnych ekspertyz o stanie technicznym budynków. Dla mieszkańców zawalonej oficyny inwestor ma znaleźć inne mieszkania w Łodzi.
Kolejne ekspertyzy
Wzdłuż budowy tunelu prowadzone są kolejne ekspertyzy techniczne. Według oceny PKP PLK stało tam 30 budynków w stanie bardzo złym. Dwa z nich zostały już rozebrane. W najbliższych dniach rozpocznie się wyburzanie kolejnego - opustoszałej kamienicy przy Al. 1 Maja 16 (stoi na przeciwko zawalonej kamienicy 1 Maja 23).
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia, że monitoruje z wykonawcą stan kamienic. Władze spółki twierdzą, że jeszcze we wrześniu maszyna drążąca tunel średnicowy ponownie rozpocznie pracę.
REKLAMA
- Wznowienie pracy tarczy TBM "Katarzyna", która znajduje się między budynkami przy Al. 1 Maja 21 i Al. 1 Maja 23 wymaga spełnienia wszystkich wymogów bezpieczeństwa. Wykonawca kończy kompletować dokumentację potwierdzającą możliwość bezpiecznego wznowienia robót. Na tej podstawie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wyda decyzję o kontynuacji budowy tunelu kolejowego. Spodziewamy, że nastąpi to jeszcze we wrześniu - poinformował PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Zbadanie przyczyn katastrofy
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi powołał komisję ds. zbadania katastrofy budowlanej
- Na bieżąco monitorujemy stan budynków w najbliższym sąsiedztwie drążonego tunelu. Urządzenia pomiarowe potwierdzają stabilny stan kamienic. Przeprowadzone zostaną ponowne analizy stanu technicznego budynków, pod którymi będzie przechodzić tarcza TBM, drążąc tunel do Dworca Łódź Fabryczna. W razie potrzeby zastosowane zostaną dodatkowe środki zabezpieczenia budynków - zapewnił PAP Rafał Wilgusiak.
REKLAMA
Czytaj także:
- Mieszkańcy łódzkiej kamienicy będą walczyć o odszkodowania. "Nie mamy zaufania"
- Łódź. Rozpoczęto drążenie trzeciego tunelu na podziemnej trasie. Wkrótce pojadą tam pociągi
PAP
REKLAMA