Komu i jakie korzyści przynosi Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych?
Rzecznik Praw Pacjenta wydał już 100 decyzji o przyznaniu świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. To rodzaj pozasądowej możliwości otrzymania odszkodowań za zdarzenia niepożądane w szpitalach. Zdaniem ekspertów, jest to narzędzie, na którym zyskują zarówno pacjenci, jak i placówki medyczne.
2024-11-15, 17:30
Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych w założeniu ma być alternatywą dla długotrwałych procesów sądowych. Dzięki niemu, pacjent, bądź też jego rodzina, w marę szybki i prosty sposób może uzyskać odszkodowanie w przypadku tzw. zdarzeń niepożądanych. Co istotne, świadczenie w ramach Funduszu wypłacane jest bez konieczności udowadniania winy lekarza czy szpitala.
Proste i skuteczne narzędzie
W ocenie prof. Mirosława Wielgosia, przewodniczącego Rady Naukowej TUW PZUW, fundusz to „ciekawe narzędzie, które przyniesie korzyści wszystkim, zarówno osobom poszkodowanym, jak również placówkom medycznym”.
- Jest to rozwiązanie, które jest bardzo proste w obsłudze, jeżeli można tak kolokwialnie powiedzieć. Nie wymaga skompilowanych procedur, tak jak to było we wcześniejszym rozwiązaniu, jakim były Wojewódzkie Komisje ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. To się nie sprawdziło w praktyce. W przypadku Funduszu mamy już dowody, że działa on o wiele lepiej. Ale przede wszystkim jest to alternatywa dla długotrwałych postępowań procesowych.
Posłuchaj
Korzyści nie tylko dla pacjentów
Spory sądowe są uciążliwe zarówno dla pacjentów, jak i szpitali, które muszą w to angażować duże środki finansowe. Promowanie wśród pacjentów rozwiązań pozasądowych, to nie tylko oszczędności, wynikające z konieczności wypłat często wysokich odszkodowań. W perspektywie to także szansa na obniżenie składki ubezpieczeniowej, która bywa dla szpitali istotnym obciążeniem.
REKLAMA
- Im większe jest ryzyko medyczne szacowane w danym podmiocie medycznym, tym wyższa jest składka. Im bardziej szpitale będą stosowały się do obecnych trendów, takich jak szacowanie ryzyka, analizy niepożądanych zdarzeń, czy tworzenie katalogów takich zdarzeń, tym ten system będzie skuteczniejszy, a korzyścią z tego będzie mniejsza składka, czy też nawet możliwość uzyskania jej zwrotu, jeśli mówimy o ubezpieczeniach wzajemnych – dodaje przewodniczący Rady Naukowej TUW PZUW.
Komunikacja to podstawa
Promowaniu proaktywnego rozwiązywania szkód medycznych ma służyć akcja informacyjno-edukacyjna, którą rozpoczyna właśnie Rada Naukowa TUW PZUW. Ona jest skierowana głównie do zarządzających szpitalami oraz personelu medycznego.
- Wśród poruszanych kwestii będą m.in. te związane z komunikacją z pacjentem i informowaniem o zdarzeniach niepożądanych, czy informowaniem, że można skorzystać z tej ścieżki, jaką jest wystąpienie z wnioskiem do Funduszu.
I jak dodaje prof. Wielgoś, od tego w jaki sposób pacjent dowie się o niekorzystnych zdarzeniach, które niekoniecznie muszą wynikać z błędów medycznych, będzie zależała jego dalsza reakcja. Jeśli będzie to otwarta informacja, bez niedopowiedzeń i prób ukrycia czegokolwiek, wtedy pacjent będzie mniej skłonny pozywać szpital i częściej będzie skłaniał się ku rozwiązaniom alternatywnym, takim jak Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych.
REKLAMA
Według najnowszych danych, Rzecznik Praw Pacjenta wydał już 100 decyzji dotyczących wypłat z funduszu, a ich wartość przekroczyła 6 mln zł. Ze wsparcia skorzystało 45 pacjentów oraz 55 bliskich osób zmarłych. Średnia wysokość wypłaconego wyniosła ponad 60 tys. zł
Artykuł powstał we współpracy z TUW PZUW
REKLAMA