Atak hakerski na MPK w Krakowie. Wskazali podejrzanych
Awaria systemów informatycznych krakowskiego MPK okazuje się mieć zewnętrzne przyczyny. Przewoźnik podał w środę, że jest ona efektem ataku hakerskiego.
2024-12-04, 14:25
Trwająca od wtorku awaria systemów informatycznych, powodująca problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK w Krakowie oraz innych systemów informatycznych, to efekt ataku przeprowadzonego przez międzynarodową grupę hakerską - podało w środę krakowskie MPK.
"To międzynarodowa grupa hakerska"
Według komunikatu przekazanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, atak został przeprowadzony we wtorek wcześnie rano. Spowodował on problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, strony internetowej przewoźnika oraz innych systemów informatycznych.
"Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa" - przekazano w komunikacie.
W związku ze skalą i charakterem tego ataku hakerskiego krakowskie MPK Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem.
REKLAMA
MPK doradza zastrzeżenie numeru PESEL
Jednocześnie przewoźnik poinformował, że skierował zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.
"Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć" - stwierdził przewoźnik w komunikacie.
MPK w Krakowie prosi wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w jego systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zaleca również zastrzeżenie numeru PESEL.
REKLAMA
"Tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej. Pragniemy zapewnić, że MPK wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług. Zapewniamy, że MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie" - zaznaczył przewoźnik.
Według MPK obecnie trwają prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.
Obecnie bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM - w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl (bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay). Kontrolerzy, jak zapewnia MPK, podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe.
Obecnie jedyną możliwą i najszybszą formą kontaktu z MPK jest infolinia – 12 19 150. Swoje uwagi pasażerowie mogą także przekazywać na naszych portalach społecznościowych na Facebooku i portalu X.
REKLAMA
- Kongres Transportu Publicznego. Dla komunikacji miejskiej nie ma alternatyw
- Kraków walczy z pluskwami. Winna komunikacja miejska?
- Chwile grozy w Krakowie. Na dachu tramwaju wybuchł pożar [WIDEO]
PAP/AM
REKLAMA