Leonardo da Vinci. Odegrał ogromną rolę w rozwoju instrumentów muzycznych
- Leonardo da Vinci potrafił doskonale improwizować grając na różnych instrumentach, ale nie zapisywał nutowo, tego co robił w formie utworów muzycznych. Często grywał na lirze da braccio, podobnej do dzisiejszej altówki, którą sam zaprojektował i recytował wiersze - powiedziała w Polskim Radiu 24 Dorota Pietrzyk autorka książki "Muzyk da Vinci".
2024-12-10, 23:00
Leonardo da Vinci poza wieloma talentami wykazywał również zdolności muzyczne. Rzadko się o tym pisze, gdyż dowodów tej działalności mamy niewiele. Podobno napisał książkę "O muzyce i instrumentach", która zaginęła w pomroku dziejów.
Posłuchaj
Działalność mistrza Leonarda w dziedzinie muzyki rozwijała się w wielu aspektach: teoretycznym (traktaty dotyczące między innymi filozofii muzyki), praktycznym (wykonawca, wirtuoz), naukowym (opisy zjawisk akustycznych), rzemieślniczym (projekty i budowa instrumentów) oraz ludycznym (projekty zabawek, machin grających itp.).
REKLAMA
Czuł się inżynierem, a nie malarzem
Autorka książki przypomniała, że gdy Leonardo da Vinci pojawił się na dworze Sforzów, został przedstawiony jako inżynier od maszyn oblężniczych, ale także jako muzyk. Podczas odbywającego się wtedy w ich pałacu konkursie muzycznym, pokazał swoją wersję liry da braccio w kształcie końskiej czaszki. Było to nawiązanie do jego fascynacji różnego typu czaszkami, w tym ludzkimi, w których wg. Arystotelesa mieszka dusza. Dlatego tak precyzyjnie, pierwszy raz w historii narysował ludzkie czaszki.
- Leonardo nie cenił siebie jako malarza, ale czuł się wynalazcą i inżynierem. Ale w ludzkiej czaszce znalazł miejsce, które uznał, że jest miejscem gdzie przebywa dusza. Dopiero po latach odkryto w tym miejscu szyszynkę, związanej z widzeniem - mówiła Dorota Pietrzyk.
Instrumenty inspirowane ludzką anatomią
REKLAMA
Ekspertka powiedziała, że jego fascynacja anatomią, spowodowało nawet próbę stworzenia instrumentu muzycznego w kształcie ludzkiej tchawicy. Chodziło mu o flet, co mu się nie do końca udało, ale po tym doświadczeniu zmienił kształt ustnika we flecie prostym. Ale miał też wpływ na rozwój fletu szczelinowego, a także na renesansowy instrument muzyczny, nazywany "viola organista".
REKLAMA
***
Audycja: Między sztukami
Prowadzący: Katarzyna Sanocka
Goście: Dorota Pietrzyk autorka książki "Muzyk da Vinci".
Data emisji: 10.12.2024
Godzina emisji: 22.06
REKLAMA
PR24
REKLAMA
REKLAMA