Polscy kierowcy wzywani do ASO. Ryzyko zwarcia, metalowe elementy jak pociski

Właściciele kilku modeli aut Hyundai i Citroen powinni zgłaszać się do ASO w celu napraw usterek - wynika z informacji producentów. W dwóch modelach samochodów Hyundai dochodzi do zwarcia elektrycznego, a w Citroënie C3 awaria dotyczy poduszki powietrznej. Naprawy obejmą ponad 23 tys. aut.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-01-28, 10:57

Polscy kierowcy wzywani do ASO. Ryzyko zwarcia, metalowe elementy jak pociski
Hyundai ix35. Foto: Shutterstock/Best Auto Photo

Ryzyko zwarcia w Hyundaiach

Właściciele samochodów Hyundai ix35 (EL) wyprodukowanych od 13 stycznia 2010 r. do 7 listopada 2013 r. w Słowacji i Czechach zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w autoryzowanej stacji obsługi - powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów koncern Hyundai. W pojazdach tych może dojść do przedostania się płynu hamulcowego do płytki PCB. "W konsekwencji stwarza to ryzyko zwarcia elektrycznego w obwodzie modulatora HECU" - wyjaśnił producent w zawiadomieniu.

Na polskim rynku kampania naprawcza obejmie ponad 13,2 tys. pojazdów. W czasie wizyty w ASO zostanie wymieniony bezpiecznik HECU.

Podobny problem, jak model Hyundai ix35 miały modele innego koreańskiego producenta - Kii. W modelach Sportage i Optima HEV również wykryto problemy w HECU. Kia poinformowała o tym w listopadzie 2024. 

Natomiast w modelu Hyundai H1/Grand Starex (TQ) wyprodukowanym w Korei Południowej od 18 sierpnia 2010 r. do 22 listopada 2018 r. może dojść do zwarcia elektrycznego w skrzynce przyłączeniowej w komorze silnika. Dzieje się tak na skutek "uszkodzenia osłony przewodu po nadmiernym wzroście temperatury w miejscu mocowania zacisków" - podał producent. Właściciele 108 aut będą musieli odwiedzić ASO w celu wymiany okablowania.

REKLAMA

Wadliwe poduszki powietrzne w Citroënie C3

Natomiast właściciel marki Citroën poinformował, że w modelu C3 może wystąpić ryzyko wadliwego działania poduszek powietrznych kierowcy i pasażera TAKATA. Preparat, który jest propelentem, może ulegać zmianom w miarę upływu czasu oraz po narażeniu na bardzo wysoką temperaturę lub wilgotność.

W przypadku kolizji, gdy napełniacz poduszki zostanie uruchomiony, może powodować szybsze generowanie gazu niż zaprojektowano. "Może to prowadzić do odłączenia metalowych fragmentów od ulegającego rozerwaniu napełniacza, a części te mogą polecieć w kierunku kierowcy/pasażerów pojazdu, co może doprowadzić do poważnych obrażeń lub utraty życia" - zaznacza Citroën.

Kampanią naprawczą objętych ma być ponad 9,6 tysiąca aut modelu C3. Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele samochodów zostaną zaproszeni listownie do ASO, aby wymienić poduszki powietrzne.

Czytaj także: 

Źródła: PAP/UOKiK/AM

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej