Egzamin ósmoklasisty. Nowe zasady oceniania wprowadzone po cichu?
W sieci pojawiły się alarmujące doniesienia sugerujące niezapowiedziane zmiany w zasadach oceniania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego. Rzecz miałaby dotyczyć krótkich form wypowiedzi pisemnej, przede wszystkim zaproszenia.
2025-01-31, 11:46
Egzamin ósmoklasisty 2025: argumentacja w zaproszeniu
Według informacji krążących w przestrzeni internetowej Centralna Komisja Egzaminacyjna wprowadziła niewielkie, ale bardzo ważne dla ucznia zmiany w zasadach oceny wybranych form wypowiedzi pisemnej. Doniesienia te opierają się na analizie testu diagnostycznego egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego, z grudnia 2024 roku.
W grudniowym teście diagnostycznym (będącym swego rodzaju egzaminem próbnym, sprawdzającym zakres poziomu przygotowania uczniów) pojawiło się polecenie:
Zgodnie z oficjalnym kluczem oceniania tego zadania uczeń mógł otrzymać za nie maksymalnie 3 punkty. Dwa za "treść i formę" i jeden za "poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną".
Dyskusja o "zmianach oceniania" wybuchła na podstawie zapisu w kluczu, który precyzował ocenę za treść. Poszło o argumenty zachęcające do udziału w wydarzeniu, na które uczeń redagował zaproszenie. Co najmniej jeden z tych argumentów musiał nawiązywać do tematyki spotkania - zresztą, zgodnie z treścią polecenia. Jeżeli uczeń uwzględnił pięć podstawowych elementów zaproszenia (kto? kogo? na co? kiedy? gdzie?), podał dwa argumenty, ale żaden z nich nie nawiązywał do tematyki spotkania, w kryterium "Treść i forma” otrzymywał jeden punkt, nie dwa.
Polecenie, czyli klucz do sukcesu
Skąd zatem kontrowersje i gdzie leży źródło internetowej burzy wokół oceny tego zadania?
REKLAMA
W "Informatorze o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2024/2025" przy ocenie "treści i formy" zaproszenia nie ma wymogu, by argumenty dotyczyły tematyki opisywanego wydarzenia. Jednak kryterium to dotyczyło polecenia napisania przykładowego zaproszenia, które nie miało – jak było to w grudniowym teście – wyraźnej prośby o taki sposób argumentacji.
Zredagowanie zaproszenia znalazło się również na egzaminie ósmoklasisty zarówno w 2022, jak i 2023 roku.
W 2022 roku polecenie brzmiało: "Napisz zaproszenie na piknik szkolny zorganizowany z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Przyjaźni. Zachęć do uczestnictwa w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów".
W 2023 roku: "Zredaguj zaproszenie na premierę filmu zatytułowanego Łowcy talentów. Zachęć do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów".
REKLAMA
Jak widać, w żadnym z tych poleceń nie było mowy o argumentacji nawiązującej do tematu wydarzenia – stąd nie uwzględniały tego ówczesne zasady oceniania. Punktacja w zakresie "treści i formy" była za stałe elementy gatunkowe formy zaproszenia i za użycie wybranych przez ucznia argumentów.
***
– To był test diagnostyczny, czyli sprawdzający pewne kwestie, by zobaczyć, jak one wypadną. Nie należy się sugerować, że na majowym egzaminie będą wymagane te same, co w grudniowym teście formy wypowiedzi, z identycznie sformułowanym poleceniem – podkreślał w komentarzu dla portalu PolskieRadio24.pl Rafał Filipski, nauczyciel języka polskiego, glottodydaktyk, kulturoznawca, tutor i egzaminator. Jak wyjaśnił, kluczowa jest tu treść polecenia. – Zasada oceniania tego zaproszenia, zatem wymóg przynajmniej częściowego odwołania się w argumentacji do tematyki spotkania, wynika po prostu z treści zadania. A CKE nie zdecydowałaby się na zmiany po cichu, narażając się na odwołania.
Źródło: PolskieRadio24.pl/jp/kor
REKLAMA
REKLAMA