Proteiny zamiast cukru. Coca-Cola znalazła nową żyłę złota?
Znany przede wszystkim ze słodzonych napojów gazowanych koncern szuka sposobów na dywersyfikację wraz z rosnącym zainteresowaniem klientów zdrowszym trybem życia. Udanym projektem okazało się wejście na rynek mleczarski.

Andrzej Mandel
2025-02-18, 14:05
Coca-Cola już od lat rozszerza działalność poza tradycyjny dla firmy sektor słodzonych napojów gazowanych. Wciąż popularne napoje firmy są bowiem na cenzurowanym z prostego powodu - niezbyt korzystnie wpływają na zdrowie i są oskarżane o współudział przy epidemii otyłości.
Sekretna broń Coca-Coli - wysokobiałkowe mleko
W 2012 Coca-Cola i hurtowy producent nabiału Select Milk Producers nawiązały współpracę w formie joint-venture. Powstała spółka Fairlife zajęła się produkcją napojów mlecznych w minimalistycznych opakowaniach i kierowanych do klientów szukających produktów o dużej zawartości protein, a przy tym o niezwykłych smakach. Projekt był w 2012 adresowany do niszowej grupy klientów.
W 2020 Coca-Cola przejęła kontrolę nad Fairlife w zamian za zaliczkę w wysokości 980 milionów dolarów. I wygląda to na znakomity interes, bo w 2022 sprzedaż owej spółki przekroczyła już miliard dolarów. Głównie dzięki marce Core Power, której produkty przyciągają klientów brakiem cukru i laktozy oraz podwójną zawartością białka.
Duży sukces marki oznacza, że Coca-Cola zapłaci za Fairlife jeszcze 6,2 mld dolarów. Przejęcie zawierało bowiem zapis tzw. earn-out, zależny od wyników mleczarskiej spółki.
REKLAMA
CNN zwraca uwagę, że popularne w tej chwili w mediach społecznościowych marki mleczne koncernu równie szybko mogą popularność stracić. Tymczasem jednak sprzedaż Fairlife stabilnie rośnie.
Nie tylko mleko
Coca-Cola szuka sposobów na dywersyfikację nie tylko w napojach mlecznych i koktajlach proteinowych. W 2018 roku koncern przejął markę Costa Coffee i sukcesywnie stara się ją rozwijać. Okazuje się jednak, że popularna sieć kawiarni nie jest aż takim sukcesem, jak marka wyrobów mlecznych.
Koncern od lat jest także obecny na rynku wód mineralnych i stołowych czy soków owocowych. Marka Fairlife i jej pochodne są dostępne tylko na rynku amerykańskim.
Czytaj także:
- Coca-Cola wycofuje niektóre produkty. Wykryto niebezpieczną substancję
- Coca Cola i Teva wśród firm objętych postępowaniami UOKiK. Jest komunikat
- Na słodzone napoje nie pomoże nawet ruch. Ukryty w składzie cukier to cichy zabójca
Źródło: CNN/AM/kor
REKLAMA
REKLAMA