Efekt Trumpa. Szwedzi bojkotują amerykańskie produkty

Szwedzi zaczęli odwracać się od amerykańskich produktów. Problem jest z usługami cyfrowymi i płatniczymi.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-03-20, 15:11

Efekt Trumpa. Szwedzi bojkotują amerykańskie produkty
Szwedzi zaczęli bojkotowanie amerykańskich produktów. Na zdjęciu hala Ostermalm w Sztokholmie. Foto: Shutterstock/Rolf_M

Szwedzi bojkotują amerykańskie produkty

Prawie 20 proc. klientów w Szwecji przyznało, że już bojkotuje amerykańskie produkty, a większość ankietowanych nie wykluczyła przyłączenia się do tego protestu - wynika z badania Uniwersytetu w Lund. Według naukowców gotowość do zrezygnowania z Coca-Coli na rzecz jej szwedzkiego lub europejskiego odpowiednika zadeklarowało 42 proc. dorosłych Szwedów, którzy w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz kupili napój tej marki.

"To imponujący wynik" - podkreśla wykładowca marketingu prof. Johan Anselmsson z Uniwersytetu w Lund. Badanie wykazało, że klientom łatwiej znaleźć jest alternatywy dla amerykańskich napojów gazowanych, fast foodów, słodyczy i produktów higienicznych. W przypadku fast foodów mają własną sieć Max, która może zastąpić McDonald's. Znacznie trudniej jest bojkotować technologie i systemy płatności, w których dominują firmy z USA. "Na przykład 75 proc. Szwedów korzysta z kart Visa lub Mastercard, ale tylko 15 proc. dostrzega możliwość ich zastąpienia" - zaznacza Anselmsson.

Szwedzi chcą 

Naukowcy zapytali też Szwedów, czy byliby zainteresowani aplikacją w telefonie, która pomagałaby sprawdzić, czy dany produkt pochodzi z USA. Taka usługa powstała już w Kanadzie. "Aż 63 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco, co jest wynikiem bardzo wysokim" - zauważa Anselmsson. Według ekspertów z Uniwersytetu w Lund bojkoty w handlu są trudne do przeprowadzenia, ale nie są też niemożliwe. W latach 90. protest przeciwko kupowaniu francuskich win w związku z testami broni jądrowej w Polinezji Francuskiej przyczynił się do spadku eksportu tego trunku.

Szansa dla europejskich producentów

Zdaniem Anselmssona krytyka polityki prezydenta USA Donalda Trumpa w Europie jest stosunkowo rzadką okazją dla szwedzkich i europejskich firm, aby pozyskać klientów poprzez eksponowanie pochodzenia produktów. "Muszą jednak działać szybko, zaangażowanie klienta jest często krótkotrwałe" - podkreśla. W Danii sieć dyskontów spożywczych Netto w marcu zaczęła umieszczać symbol w postaci gwiazdki na etykietach z cenami towarów europejskich.

Amerykańskie towary na półkach - odwrócone

Bojkot produktów "made in USA" przybiera też na sile w Kanadzie. Kanadyjczycy zaczęli od wyrzucenia z półek alkoholi wyprodukowanych u sąsiada z południa. Teraz zaczęli wzajemnie pomagać sobie w identyfikacji amerykańskich marek - zwracając na sklepową półkę produkt zidentyfikowany jako amerykański odwracają go do góry nogami, tak by każdy mógł łatwo zorientować się, co należy bojkotować. 

Czytaj także: 

Źródło: PAP/PolskieRadio24.pl/AM

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej