Egzamin ósmoklasisty z polskiego. CKE ogłosiła ważne rady dla uczniów

Jak otrzymać maksymalną liczbę punktów na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego? Na co zwrócić szczególną uwagę? Zobacz, jakie rekomendacje dla uczniów podała Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Jacek Puciato

Jacek Puciato

2025-05-08, 14:19

Egzamin ósmoklasisty z polskiego. CKE ogłosiła ważne rady dla uczniów
Uczniowie przed egzaminem ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 21 im. Orląt Lwowskich w Gorzowie Wielkopolskim, 2023 r.Foto: PAP/Lech Muszyński

13 maja 2025 roku ósmoklasiści zaczną pisać egzamin z języka polskiego. Na wykonanie zadań zamieszczonych w arkuszu uczeń będzie miał 150 minut (czas trwania egzaminu może zostać przedłużony w przypadku uczniów, którym przyznano takie dostosowanie).

Arkusz egzaminacyjny składa się z dwóch części. W pierwszej znajdą się przede wszystkim zadania oparte wokół dwóch tekstów (literackich i nieliterackich) zamieszczonych w arkuszu. Część druga to miejsce na wypracowanie – uczeń będzie musiał napisać pracę na jeden z dwóch proponowanych w arkuszu tematów.

Znajdź słowa kluczowe

Specjaliści Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na podstawie przeprowadzonego w grudniu 2024 roku egzaminu próbnego (badania diagnostycznego) przygotowali dla ósmoklasistów kilka wskazówek.

Część wskazówek CKE dotyczy rzeczy fundamentalnych. Jedną z nich – absolutnie zasadniczą – jest z pewnością uważne czytanie tekstów i poleceń.

REKLAMA

CKE radzi, by przy lekturze tekstów zwrócić uwagę na słowa kluczowe, te, które powtarzają się najczęściej, te, które niosą główną informację (tezę).

Jeśli chodzi natomiast o polecenia – dobrze jest je tak przeanalizować, by wyodrębnić wszystkie zalecane czynności do wykonania. "Upewnij się, że w Twojej odpowiedzi uwzględnione zostały wszystkie wymagane elementy", podkreśla CKE.

Uwzględnij wszystkie ważne punkty

Przy zakreśleniu odpowiedzi w pytaniach zamkniętych CKE radzi raz jeszcze upewnić się, że potwierdzenie wybranej odpowiedzi faktycznie znajduje się w tekście.

Natomiast przy krótkiej formie użytkowej – zaproszeniu albo ogłoszeniu – należy sprawdzić punkt po punkcie, czy w stworzonym tekście zostało uwzględnionych pięć elementów charakterystycznych dla tych form (kto? kogo? na co? kiedy? gdzie?).

REKLAMA

Trzeba pamiętać, aby zaproszenie/ogłoszenie było funkcjonalne – aby informacje zawarte przez ucznia służyły postawionemu celowi zaproszenia/ogłoszenia. Na przykład: jeśli dajemy datę wydarzenia, należy dookreślić ją godziną. Trzeba również podać argumenty, coś, co zachęci odbiorcę takiego tekstu (jeżeli polecenie wymaga takiej argumentacji).

Wykaż się znajomością lektury – ale zgodnie z tematem pracy

Co do wypracowania – jeden z dwóch zaproponowanych tematów (tekst argumentacyjny lub o charakterze twórczym) należy wybrać po dokładniej analizie polecenia. Po przypomnieniu sobie charakterystycznych zasad kompozycji danej formy, po wyborze odpowiednich utworów literackich (w tym lektury obowiązkowej) – można zabrać się za pisanie.

CKE przypomina, że w arkuszu egzaminacyjnym zostanie zamieszczona lista lektur obowiązkowych. Można korzystać z tej podpowiedzi, odświeżając pamięć o tytułach dzieła czy nazwisku jego autora.

Ważne jest również funkcjonalne przywołanie treści lekturowych. Nie należy streszczać, pisać wszystkiego, co wie się na temat danego utworu. Ale i nie należy ograniczać się tylko na przykład do podania imienia bohatera. "Przywołaj wątki, sytuacje lub inne informacje świadczące o tym, że znasz wybrany przez siebie utwór", zaleca CKE.

REKLAMA

Źródło: Polskie Radio

Centralna Komisja Egzaminacyjna 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej