Polacy nie doceniają, Niemcy kupują na potęgę. Największy polski hit eksportowy

Samochody elektryczne przez większość Polaków wciąż jeszcze uznawane są za fanaberię. Polska jest jednak światowym potentatem, jeśli chodzi o produkcję akumulatorów trakcyjnych, w Europie nie mając sobie równych, a na świecie ustępując tylko Chinom. To też nasz największy hit eksportowy, a połowa sprzedaży trafia do niemieckich fabryk.

2025-05-22, 15:10

Polacy nie doceniają, Niemcy kupują na potęgę. Największy polski hit eksportowy
Linia produkcyjna modelu Jeep Avenger w zakładzie Stellantis w Tychach. Foto: Katarzyna Zaremba/East News
  • Polska jest drugim największym producentem baterii litowo-jonowych na świecie, tuż za Chinami, będąc jednocześnie liderem w Europie
  • Eksport akumulatorów litowo-jonowych stanowi znaczącą część polskiego eksportu, a jego wartość wzrosła 38-krotnie w latach 2017-2022, osiągając 38 mld zł w 2022 roku
  • Poza akumulatorami kluczowe dla polskiego eksportu są m.in. pojazdy do przewozu towarów, papierosy oraz maszyny do cyfrowego przetwarzania danych

Polska odgrywa znaczącą rolę na globalnym rynku produkcji baterii litowo-jonowych. Według danych z początku 2025 roku nasz kraj plasuje się na drugiej pozycji pod względem wielkości produkcji na świecie, tuż za Chinami. Na Starym Kontynencie Polska odzyskała czołową pozycję.

W pierwszym kwartale 2025 roku, mimo odnotowania spadku wartości eksportu w tej kategorii, Polska odpowiadała za 20 procent całkowitego eksportu UE akumulatorów litowo-jonowych. W 2024 roku liderem w Europie były Węgry, które jednak w I kwartale 2025 roku, podobnie jak Niemcy,  doświadczyły spadków w eksporcie.

Polska zarabia na samochodach elektrycznych. Akumulatory największym hitem eksportowym

Znaczenie eksportu baterii litowo-jonowych dla polskiej gospodarki jest nie do przecenienia. W 2022 roku stanowiły one ponad 2,4 procent całego polskiego eksportu. Wartość tego sektora odnotowała wręcz spektakularny wzrost, zwiększając się 38-krotnie od 2017 roku, z poziomu około 1 miliarda zł do 38 miliardów zł w 2022 roku. Mimo globalnego spadku popytu i zmian uwarunkowań rynkowych, w pierwszym kwartale 2025 roku eksport akumulatorów litowo-jonowych z Polski osiągnął wartość 1,38 mld euro. Odnotował wprawdzie spadek o ponad 6 procent rok do roku, co pogłębiło załamanie eksportu z 2024 roku, ale mimo to Polska utrzymała pozycję lidera w UE.

Największym odbiorcą polskich akumulatorów są Niemcy. Spadek popytu na auta elektryczne niemieckich marek i coraz śmielsza ekspansja chińskich producentów w Europie mogą zagrozić dalszej prosperity polskiej branży. Akumulatory z polskich fabryk trafiają jeszcze między innymi do Czech, Francji, Belgii, Meksyku czy Stanów Zjednoczonych.

REKLAMA

Choć akumulatory litowo-jonowe dominują w polskim eksporcie pod względem wartości, struktura wysyłanych za granicę towarów jest znacznie bardziej zróżnicowana.


Wartość eksportu czołowych polskich produktów w I kwartale 2025 roku Wartość eksportu czołowych polskich produktów w I kwartale 2025 roku

Samochody dostawcze, papierosy i telewizory. Polska europejskim liderem

W pierwszym kwartale 2025 roku, poza bateriami, do kluczowych polskich "hitów eksportowych" zaliczały się również inne kategorie produktów. Na drugim miejscu pod względem wartości eksportu znalazły się pojazdy do przewozu towarów, osiągając 1,1 mld euro. Polska zajmuje w tej kategorii 4. miejsce w Unii Europejskiej, odpowiadając za około 15 procent całkowitego eksportu UE. W 2024 roku Polska miała około 7 procent udziału w globalnym eksporcie tych pojazdów, kontynuując trend spadkowy z 2023 roku.

Papierosy zawierające tytoń stanowiły trzeci najważniejszy produkt eksportowy. Polska utrzymuje w tej kategorii 1. miejsce w Unii Europejskiej z udziałem przekraczającym 30 procent całkowitego eksportu UE. Wartość eksportu papierosów spadła jednak o 6 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 roku, co może być związane ze spadkiem globalnego popytu.

Eksport telewizorów kolorowych spadł o 8 procent, mimo że Polska nadal jest liderem w UE w tej kategorii z 30-procentowym udziałem. Z kolei eksport maszyn cyfrowych do przetwarzania danych wzrósł o 30 procent, osiągając wartość 0,81 mld euro. Polska dominuje w UE w tej kategorii, odpowiadając za ponad 55 procent całkowitego eksportu Unii. W skali globalnej w 2024 roku, przed Polską znajdowały się jedynie Tajwan i USA, a polski udział w światowym handlu tymi maszynami wynosił 14 procent.

REKLAMA

Wśród produktów, których eksport znacząco wzrósł (o około 12 procent), znalazły się konstrukcje stalowe, części silników odrzutowych oraz leki. Dzięki temu wzrostowi Polska zajmuje odpowiednio 1., 2. i 14. miejsce w Unii Europejskiej w eksporcie tych kategorii. W sektorze spożywczym, eksport świeżych lub chłodzonych części drobiu zwiększył się o 18 procent, osiągając 0,65 mld euro, co potwierdziło pozycję Polski jako lidera w eksporcie tej kategorii z 35-procentowym udziałem w eksporcie UE. Dynamika wzrostu w branży motoryzacyjnej, szczególnie w Niemczech, wpłynęła natomiast na spadek eksportu innych polskich hitów związanych z sektorem części do pojazdów, takich jak elementy nadwozia.

Czytaj także: 

Źródło: PIE/trade.gov.pl/MT

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej