Gigant zwolni 4000 ludzi. Zastąpi ich sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja przejmie pracę 4 tysięcy pracowników administracyjnych Lufthansy. Niemiecki gigant lotniczy ogłosił największe zwolnienia od czasów pandemii, argumentując je koniecznością cięcia kosztów. To historyczny moment i wyraźny sygnał, że rewolucja AI wkracza do europejskich korporacji na masową skalę - a to może oznaczać kolejne masowe zwolnienia.
2025-09-29, 11:43
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Do 2030 roku Lufthansa chce zwolnić 4 tys. osób, głównie na stanowiskach administracyjnych
- Pracownicy zostaną zastąpieni przez zautomatyzowane procesy obsługiwane także przez sztuczną inteligencję
- Zwolnienia w Lufthansie są największymi zwolnieniami w europejskiej branży lotniczej od czasu pandemii
Lufthansa zastąpi pracowników AI
Zarząd Lufthansy poinformował oficjalnie, że do 2030 roku zwolni 4 tys. osób, głównie ze stanowisk administracyjnych i głównie w Niemczech. Serwis hessensauch.de podaje, że pracowników ma częściowo zastąpić sztuczna inteligencja. Zwolnienia mają dotknąć głównie pracowników w Niemczech. Centrala spółki mieści się w Frankfurcie nad Menem.
Będzie to największa redukcja w tej grupie linii lotniczych od czasu, gdy pandemia COVID-19 spustoszyła branżę - zauważyła agencja Bloomberga, dodając, firma usiłuje ograniczyć koszty.
🛡️ Jak nie dać się zastąpić przez AI?
Rewolucja AI to nie tylko zagrożenie, ale i szansa dla tych, którzy postawią na kompetencje, w których człowiek wciąż jest niezastąpiony.
Inteligencja emocjonalna
Budowanie relacji z klientami, zarządzanie zespołem, negocjacje, rozwiązywanie konfliktów, empatia. AI nie potrafi autentycznie "czuć".
Kreatywność i krytyczne myślenie
Wymyślanie nowych strategii, rozwiązywanie nietypowych, złożonych problemów, tworzenie innowacyjnych produktów.
Adaptacyjność i zarządzanie AI
Umiejętność szybkiego uczenia się i… korzystania z narzędzi AI. Najcenniejsi będą pracownicy, którzy potraktują AI nie jak konkurenta, ale jak potężnego asystenta.
Chcesz wiedzieć, komu AI pierwszemu zabierze pracę?
Sprawdź listę zawodów, daty i miasta, które sztuczna inteligencja wskazała jako najbardziej zagrożone w Polsce.
Czytaj artykuł
W ubiegłym roku koncern obniżał prognozy finansowe, a opóźnienia w dostawach samolotów przesuwają w czasie również odnowę floty Lufthansy i przejście na modele samolotów zużywające mniej paliwa.
Lufthansa, zatrudniająca obecnie ok. 103 tys. pracowników, jest największym europejskim przewoźnikiem lotniczym. W skład koncernu wchodzą także linie lotnicze Swiss, Austrian, Brussels Airlines. Spółka jest też mniejszościowym udziałowcem włoskiego przewoźnika lotniczego Ita Airways.
Lufthansa nie rezygnuje z inwestycji. Spółka poinformowała, że do 2030 roku zamierza dodać do swojej floty ponad 230 samolotów, w tym 100 dalekodystansowych.
🤖 Czy AI naprawdę "zastąpi" ludzi? To nie Terminator, to Excel na sterydach
Spokojnie, to nie jest scenariusz z filmu science-fiction. Sztuczna inteligencja, która zastąpi pracowników administracyjnych, to tzw. wąska AI. Nie jest to świadoma, myśląca istota, ale niezwykle zaawansowane oprogramowanie, wyspecjalizowane w konkretnych, powtarzalnych zadaniach: analizie faktur, obsłudze prostych zapytań klientów, tworzeniu raportów. To bardziej "Excel na sterydach" niż Terminator. AI przejmie zadania, które są nudne, schematyczne i oparte na danych, a nie te wymagające kreatywności czy empatii.
Strajk pilotów na horyzoncie
Zwolnienia pracowników administracyjnych, choć rozłożone w czasie, z pewnością będą dla Lufthansy przez jakiś czas problemem. Co prawda przewoźnik zapowiada robienie tego "w porozumieniu ze stroną społeczną", ale można założyć, że związkowcy nie ustąpią łatwo.
Bardziej pilny może być jednak strajk pilotów. Związek zawodowy pilotów kończy głosowanie nad strajkiem 30 września. Jeżeli zapadnie decyzja o przerwaniu pracy, Lufthansa może mieć poważne problemy - zarówno w części pasażerskiej, jak i towarowej swojej działalności. Spór dotyczy kwestii emerytalnych.
Czytaj także:
- Ryanair zaskakuje z bagażem. Pasażerowie miło się zdziwią
- Duże zmiany w prawach pasażerów linii lotniczych. UE ustala nowe zasady
- To koniec lotów, jakie znamy? Ryanair rezygnuje z papierowych kart pokładowych
Źródło: PAP/Hessenshau.de/Andrzej Mandel