Polska powiększy swoje terytorium. To będzie Przylądek Pomerania

Wkrótce powierzchnia Polski się powiększy. Ma to związek z budową terminalu kontenerowego w Świnoujściu. W ramach inwestycji powstanie nowy przylądek, nazwany Pomerania, który będzie zajmował powierzchnię 186 hektarów.

2025-10-06, 09:55

Polska powiększy swoje terytorium. To będzie Przylądek Pomerania
W ramach inestycji w terminal w Świnoujściu powstanie Przylądek Pomerania o powierzchni 186 hektarów. Foto: Ministerstwo Infrastruktury

Polska powiększy się o 186 hektarów

"Nowy kawałek" Polski powstanie z urobku, który pozostanie z prac pogłębiarskich. Przylądek Pomerania będzie pełnić ważną funkcję, ponieważ zapewni lądowy dostęp do planowanego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu.

W ubiegłym tygodniu podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla części lądowej portu. Odpowiada za nią firma PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska. Jak tłumaczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, dzięki temu powstaną kluczowe elementy inwestycji. 

Budowa Portu Zewnętrznego w Świnoujściu to kluczowa inwestycja dla polskiej gospodarki morskiej. Podpisaliśmy umowę na wykonanie dokumentacji projektowej części terminala. Dzięki niej powstaną tory kolejowe, drogi, parkingi i budynek dla służb sanitarnych. A jeszcze w tym roku planujemy uzyskać pozwolenie na budowę drogi technicznej niezbędnej do realizacji inwestycji - przekazał. 

10 mld zł na inwestycję w Świnoujściu

To nie wszystko, ponieważ w ramach inwestycji powstanie również ścieżka rowerowa, oraz droga do plaży. Ponadto na potrzeby terminala kontenerowego zmodernizowana zostanie linia kolejowa Nadodrzanka, prowadząca z Wrocławia do Świnoujścia. Dzięki temu możliwe będzie poruszanie się tą drogą składów o długości nawet 750 m. 

"Dzięki zmianie formy falochronu na zintegrowaną możliwe będzie wykorzystanie urobku z prac pogłębiarskich do stworzenia pirsu wraz z falochronem, w formie nowego półwyspu. To przedsięwzięcie jest proekologiczne, przyszłościowe i wizjonerskie" - tłumaczył Zarząd Portów. 

Inwestycja w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Jest zaprojektowana do obsługi największych statków transoceanicznych, jakie wpływają na Morze Bałtyckie. Tego typu jednostki mogą mieć nawet 400 m długości. 

Czytaj także:

Źródło: Polskie Radio/X/PAP/egz

Polecane

Wróć do strony głównej