Sejm przegłosował duże zmiany w szkołach. Obejmą też egzamin ósmoklasisty
Sejm dał zielone światło dużym zmianom w szkołach. Uchwalona w piątek nowelizacja Prawa oświatowego otwiera drogę do etapowego wdrażania nowej podstawy programowej i przywraca kwietniowy termin egzaminu ósmoklasisty od roku szkolnego 2026/2027. Teraz ustawą zajmie się Senat.
2025-11-21, 10:35
Kluczowe informacje:
- Sejm uchwalił nowelę wprowadzającą reformę do szkół.
- Za uchwaleniem noweli głosowało 233 posłów, 200 było przeciw, 6 wstrzymało się od głosu.
- Wcześniej Sejm odrzucił poprawki złożone przez Prawo i Sprawiedliwość i przez Konfederację Korony Polskiej. Odrzucił też wniosek o odrzucenie w całości projektu ustawy.
Reformy w szkołach od 2026 roku
Nowa podstawa programowa ma być wprowadzana etapami w ramach "Reformy26. Kompas Jutra". We wrześniu 2026 roku ma zacząć obowiązywać w klasach I i IV szkoły podstawowej, od września 2027 roku w I klasach szkół ponadpodstawowych, a w podstawówce obejmie kolejne dwa roczniki. W następnych latach ma objąć kolejne roczniki uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.
Cele zmian przedstawione przez MEN
Pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji przeprowadzono na początku listopada na posiedzeniu komisji edukacji i nauki. Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer mówiła wówczas, że głównym jej celem jest umożliwienie wdrożenia w szkołach kompleksowej reformy programowej. – W ramach reformy w większym stopniu musimy zwrócić uwagę na to, czego szkoła ma realnie nauczyć, a nie czego ma uczyć. Chodzi o skuteczność i efekty kształcenia, a nie tylko o jego treść – wskazała.
W projekcie zaproponowano m.in. zmianę definicji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego – w związku z projektowanym nowym schematem tej podstawy, który oprócz celów kształcenia będzie uwzględniał oczekiwane efekty uczenia się oraz wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych. Zgodnie z założeniami rządowego projektu nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego i podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół będą jasno i precyzyjnie określać cele kształcenia i efekty uczenia się. Będą też spójne wewnętrznie i między przedmiotami, pisane językiem efektów uczenia się, na tyle precyzyjne, aby można było na ich podstawie tworzyć narzędzia diagnostyczne i egzaminy oraz efektywnie udzielać wsparcia uczniom w procesie uczenia się, oraz na tyle elastyczne, aby nauczyciele mogli je realizować według własnego pomysłu i w sposób uwzględniający zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, skoncentrowane na budowaniu kompetencji uczniów, a nie tylko zapamiętywaniu informacji.
Zmiana podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstawy programowej kształcenia ogólnego i ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – planowana do sukcesywnego wdrożenia począwszy od roku szkolnego 2026/2027 w wychowaniu przedszkolnym oraz w klasach I i IV szkoły podstawowej, a w przypadku klasy I szkół ponadpodstawowych od roku szkolnego 2027/2028.
Egzamin ósmoklasisty wraca do kwietniowego terminu
Zmiany w ustawie o systemie oświaty zakładają m.in. powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz rezygnację z przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka łacińskiego (jako alternatywy dla egzaminu z języka obcego nowożytnego).
- Edukacja zdrowotna będzie obowiązkowa? MEN planuje ewaluację
- Szkoły masowo odwołują wycieczki. Wszystko przez nowe przepisy
- Język ukraiński na maturze? TVP Info wyjaśnia fake newsy
Źródło: PAP