Prezent pod choinkę w duchu ekologii? Oto nowy trend zakupowy

Dobra cena, dreszczyk emocji związany ze znalezieniem czegoś rzadkiego lub cennego, a także względy etyczne i ekologiczne motywują konsumentów do zakupu prezentów z drugiej ręki - wskazują fińskie badania, opublikowane na łamach "European Journal of Marketing".

2025-12-18, 09:19

Prezent pod choinkę w duchu ekologii? Oto nowy trend zakupowy
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Bartlomiej Magierowski/East News

Zakupy używanych prezentów coraz popularniejsze. Co motywuje konsumentów?

Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii ankietowali użytkowników Tori.fi, jednej z najpopularniejszych w Finlandii internetowych platform sprzedaży konsumenckiej. Przed i po Bożym Narodzeniu przeprowadzono dwa badania, aby zbadać motywacje, intencje i decyzje zakupowe konsumentów.

"Nasze badania wskazują, że zakup używanych prezentów to decyzja przemyślana, a nie impulsywna. Wiąże się ona z tym samym łańcuchem motywacji - intencji - zachowania, co zakup nowego produktu" - przekazał adiunkt Heli Hallikainen z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.

"Kupowanie i sprzedawanie między konsumentami (consumer to consumer, C2C) zyskuje na popularności. Prowadzi to do coraz bardziej zróżnicowanego wyboru dostępnych produktów, a zaawansowane platformy C2C ułatwiają znalezienie poszukiwanych przedmiotów" - zauważa Maria Ovaska, mgr ekonomii i administracji biznesowej, współautorka badania. "Wcześniej praktyczne wyzwania mogły utrudniać podejmowanie decyzji zakupowych. Teraz kupowanie przebiega znacznie sprawniej" - dodała.

Według badaczy kupowanie towarów używanych i prezentów staje się coraz powszechniejsze i społecznie akceptowane. "Wraz z rozwojem usług i zmianą postaw konsumentów, rola produktów używanych na rynku prezentów prawdopodobnie będzie jeszcze silniejsza" - zauważa Ovaska.

Zmiana podejścia do prezentów

W badaniu przeanalizowano między innymi, jak proekologiczne wartości konsumentów wpływają na związek między intencjami a decyzjami. W wielu częściach świata Boże Narodzenie to okres, w którym dajemy sobie prezenty. Na przykład Amerykanie na prezenty świąteczne wydają setki miliardów dolarów rocznie. Obciążenie środowiska związane z wręczaniem prezentów jest znaczące, a prezenty z drugiej ręki mogą pomóc je zmniejszyć. Badanie wykazało, że ekologiczne wartości konsumentów nie tylko wzmocniły, ale także przyspieszyły decyzję o zakupie używanego prezentu.

"Nasze odkrycia zachęcają konsumentów do refleksji nad swoimi nawykami konsumpcyjnymi i zastanowienia się, czy używany prezent mógłby zastąpić nowy produkt. Sprzedawcy detaliczni powinni również zastanowić się, jak innowacyjne modele biznesowe mogłyby promować sprzedaż przedmiotów używanych, zwłaszcza w szczytowym okresie sprzedaży prezentów. Na przykład ukierunkowane katalogi prezentów dla różnych grup klientów mogłyby pomóc w zwiększeniu sprzedaży prezentów z drugiej ręki" - sugeruje Hallikainen.

Czytaj także:

Źródło: PAP/nł

Polecane

Wróć do strony głównej