Wirtualne zakupy dla lubiących ryzyko
Kupowanie online jest szybkie i wygodne, ale nie do końca bezpieczne. Badania wykazują, że klient robiąc zakupy często napotyka na problemy, których sam nie jest w stanie rozwiązać.
2013-11-26, 12:45
Posłuchaj
Okazuje się że co 5 klient wirtualnego sklepu nie otrzymał towaru, tyle samo kupujących otrzymało towar uszkodzony, co drugi kupujący nie otrzymał informacji, że może odstąpić od umowy w ciągu 10 dni. Jakie są główne grzechy kupujących? Jakie przepisy powinniśmy znać?
- Z najnowszego raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że konsumenci nie znają swoich praw i bardzo często są wprowadzani w błąd przez przedsiębiorców. Podstawowym prawem konsumenta kupującego za pośrednictwem Internetu jest możliwość odstąpienia zakupów w ciągu 10 dni - powiedziała Anna Bogrycewicz prawniczka Departament Polityki Konsumenckiej UOKIK.
- Konsumenci coraz częściej robią zakupy online, bo tak jest taniej i łatwiej. Tym sposobem można zaoszczędzić czas i pieniądze. Niejednokrotnie dochodzi do oszustw. Prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru jest fundamentalnym prawem konsumenta. Niestety rzadko zwracamy uwagę na to, kto jest przedsiębiorcą- powiedziała prawniczka Anna Hryńko Gość PR24.
- Bardzo często problemy biorą się z braku wystarczającej wiedzy przedsiębiorców. Czasami działający w dobrej wierze sprzedający nie wie o tym, że musi spełniać pewne prawa i dowiaduje się o tym z kontroli Urzędu Ochrony Konsumentów. - powiedział Gość PR24 Tomasz Rudkowski prawnik kancelarii Deloittle ( współautor raportu " Nowe prawa e-konsumenta, czy e-handel ma się czego obawiać?").
Wkrótce pojawią się zmiany w prawie, które będą koncentrowały się na podaniu przejrzystej informacji konsumentom korzystającym z sklepów internetowych. Przedłużony zostanie również termin odstąpienia od zakupów z 10 do 14 dni, czyli taki sam jak w całej Unii Europejskiej.
PR24/Paulina Olak