Nauka na sprzedaż
Zamiast zwiększać wydatki państwa na badania naukowe, dodatkowych środków powinno się szukać w sektorze prywatnym. Komercjalizacja przyniosłaby korzyść zarówno dla świata nauki, jak i biznesu.
2013-08-08, 15:57
Posłuchaj
W krajach wiodących na badania naukowe wydaje się średnio 3 razy więcej niż w Polsce. Na ten cel przeznaczamy zaledwie 0,8 proc. PKB, podczas gdy średnio w Europie jest to 2,4 proc. Jednak zamiast zwiększać finansowanie publiczne, nauka powinna szukać środków w sektorze prywatnym.
- Pod względem wydatków na badania naukowe przez państwo nie odstajemy od innych krajów. Różnica tkwi w wydatkach sektora prywatnego. Podczas gdy w Polsce przeznacza się 0,2 proc. PKB, w krajach skandynawskich jest to ponad 2 proc. - mówił prof. Witold Orłowski, doradca ekonomiczny.
Tymczasem gospodarka powinna czerpać z badań naukowych. Rozwój nowych technologii może bezpośrednio przełożyć się na korzyści dla biznesu.
- Wynalazki i badania służą poprawie konkurencyjności, generowaniu zysków, lepszemu funkcjonowaniu firm na rynkach światowych, dostarczaniu nowszych towarów. Zintegrowanie świata nauki ze światem biznesu przekłada się na wysoką płacę i konkurencyjność gospodarki – dodał Gość PR24.
PR24/Katarzyna Zwolska