Nastolatki profilowane pod testy
Niemal 351 tys. uczniów wzięło udział w ogólnopolskim sprawdzianie szóstoklasisty. Do rozwiązania przygotowano 17 zestawów zadań, za które można było uzyskać 60 punktów.
2014-04-01, 18:42
Posłuchaj
Kwestią sporną w dzisiejszym systemie oświaty jest sposób przeprowadzania sprawdzianów wiedzy dla uczniów klas szóstych. Wielu nauczycieli i uczniów krytykuje testy za to, że uczą zbyt schematycznego myślenia, nie pozwalając na rozwój kreatywnego myślenia u młodych ludzi.
- Wszelkimi sposobami trzeba zwalczać testomanię w szkołach. Testy powinny być zakazane. Nauczyciele powinni wczuwać się w proces myślenia uczniów analizując to, jak rozumieją oni wiedzę, dyskutując z nimi, pozwalając im jednocześnie na wysuwanie różnych hipotez i żądając uzasadnienia ich sądów – podkreślił prof. Krzysztof Konarzewski, pedagog, profesor w Instytucie Badań Edukacyjnych.
System naborów wyznacznikiem formy egzaminów
Sposób, w jaki są przeprowadzane sprawdziany wiedzy dla uczniów klas szóstych, zależy w dużej mierze od systemu przyjmowania absolwentów szkoły podstawowej do gimnazjów. W zależności od uzyskanej liczby punktów uczniowie są kwalifikowani do lepszej lub gorszej szkoły.
- Dopóki nie zmieni się system przyjmowania uczniów do gimnazjów, to rodzice będą oczekiwali od nauczycieli, aby było jak najwięcej testów i punktów, których odpowiednia liczba umożliwi uczęszczanie do jak najlepszych gimnazjów. Przy takim systemie sprawdza się tworzenie odpowiednich rankingów – powiedziała w PR24 dr Teresa Lewandowska z Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka.
REKLAMA
PR24 / Anna Mikołajewska
REKLAMA