Finansowanie kampanii wyborczych do samorządów
16 listopada odbędą się wybory samorządowe. W PR 24 Filip Pazderski, ekspert finansowy wyjaśniał na jakich zasadach odbywa się finansowanie kampanii wyborczej do samorządów.
2014-09-18, 19:56
Posłuchaj
Głównym źródłem prawa regulującego finansowanie kampanii wyborczych do samorządu jest kodeks wyborczy. Innym źródłem przepisów są regulacje ustawy o partiach politycznych.
– Mogą być zakładane trzy rodzaje komitetów wyborczych: komitety zakładane przez partie polityczne, przez koalicje partii politycznych oraz przez osoby indywidualne i organizacje społeczne. Te dwie pierwsze otrzymują środki na swoją działalność wprost z funduszu wyborczego swojej partii. W przypadku tych trzecich komitetów, pieniądze mogą być pozyskiwane tylko od osób fizycznych – wpłata od jednej osoby może wynieść maksymalnie 15-krotnośc minimalnego wynagrodzenia – wyjaśniał Filip Pazderski, analityk finansowy z Instytutu Spraw Publicznych.
Rejestr wydatków
Niemal każda czynność wykonana na rzecz kampanii wyborczej musi być dokonana odpłatnie i znaleźć się w rejestrze komitetów. Jedynie działania wolontariuszy roznoszących ulotki, rozlepiających plakaty i pracujących w biurze komitetu wyborczego mogą być wykonywane za darmo.
– Wszystkie wydatki muszą być ewidencjonowane na stronach komitetów wyborczych. 3 miesiące od zakończenia wyborów każdy z komitetów ma obowiązek złożyć sprawozdanie finansowe do Państwowej Komisji Wyborczej. W nim powinny się znaleźć wszystkie dokumenty poświadczające wszystkie wydatki poniesione przez każdy z komitetów – powiedział Gość PR24.
REKLAMA
Wszystkie wpłaty na kampanie muszą być dokonywane przelewem.
PR24/Dominka Dziurosz-Serafinowicz
REKLAMA