Finansowanie kampanii wyborczej
Wystartowały prezydenckie kampanie wyborcze. Koszty spotów wyborczych, billboardów i happeningów liczy się w dziesiątkach milionów złotych. – Kampanie są organizowane za pieniądze nas wszystkich – powiedział w Polskim Radiu 24 Filip Pazderski z Instytut Spraw Publicznych.
2015-02-16, 18:57
Posłuchaj
Sposób pozyskiwania środków na prowadzenie kampanii wyborczej określa prawo wyborcze. Instytut Spraw Publicznych sporządził raport dotyczący finansowania kampanii wyborczych. Dokument przedstawia dwa modele kampanii: polskiej i niemieckiej.
Filip Pazderski wskazał w Polskim Radiu 24 główne różnice między finansowaniem polskiej i niemieckiej kampanii wyborczej.
– W Niemczech działa system, wedle którego partia zbiera składki od obywateli, którzy decydują się na poparcie danego ugrupowania. W zależności od ilości zdobytych pieniędzy otrzymują odpowiednie dofinansowanie z budżetu państwa. Zmusza to polityków do aktywnego działania na rzecz swoich obywateli – mówił ekspert ISP.
Gość PR24 zwrócił także uwagę na nieprawidłowości w starcie tegorocznych kampanii wyborczych. Zdaniem specjalisty partyjne konwencje nie były zorganizowane zgodne z panującymi przepisami.
REKLAMA
– Kodeks wybroczy ściśle formułuje zasady rejestracji kandydatów i okresu prowadzenia kampanii wyborczej. Komitety wyborcze mogą być zawiązywane dopiero po ogłoszeniu przez marszałka Sejmu terminu wyborów. Wszystko to, co działo się wcześniej jest niezgodne z przepisami. Konwencje z ubiegłego i tego tygodnia noszą właśnie znamiona takiego działania – ocenił Filip Pazderski.
Polskie Radio 24/gm
REKLAMA