Nie wszystkie odblaski są bezpieczne

Tylko co dziesiąty odblask spełnia wymogi bezpieczeństwa – wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Policja apeluje o noszenie przez pieszych i rowerzystów elementów odblaskowych m.in. kamizelek, taśm. Jednak zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci nie odróżniają odblasków od zwykłych gadżetów nie zwiększających bezpieczeństwa.

2015-06-18, 16:07

Nie wszystkie odblaski są bezpieczne
W poradniku UOKiK dla konsumentów znaleźć można informację, jak kupić i prawidłowo używać akcesoria odblaskowe oraz co zrobić, gdy kupiony odblask jest wadliwy/materiały UOKiK

Posłuchaj

18.06.15 Paweł Ratyński: „O zmierzchu poza terenem zabudowanym odblaski są naszą jedyną ochroną(…)”.
+
Dodaj do playlisty

Zgodnie z przepisami, wszyscy piesi poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym mają obowiązek używać elementów odblaskowych. Paweł Ratyński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę w Polskim Radiu 24, że problem polega na tym, że wiele odblasków nie spełnia wymogów.

– Odblask musi relatywnie szybko odbić światło nadjeżdżającego pojazdu. Podczas przeprowadzonej kontroli sprawdzaliśmy zdolność odbijania światła przez odblaski i ich wytrzymałość na czynniki zewnętrzne. Normy wymagane dla odblasków określają przepisy unijne. 90 proc. odblasków nie spełnia wymagań, z czego połowa nie odbija wystarczająco światła – mówił ekspert UOKiK.

Jak wynika ze statystyk Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w 2014 r. w wypadkach z udziałem pieszych życie straciło 1116 osób, a rannych zostało 8 398. Najtragiczniejsze były skutki zdarzeń w obszarze niezabudowanym, na nieoświetlonych drogach – w co trzecim ginął człowiek.

Więcej o znaczeniu odblasków dla bezpieczeństwa drogowego w całości rozmowy z Pawłem Ratyńskim.

REKLAMA

Polskie Radio 24/gm

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej