24. Poziom: Edukacyjne gry bez prądu
Instytut Pamięci Narodowej od kilku lat przybliża polską historię w formie gier planszowych. Bestsellerowa „Kolejka” dotarła nie tylko do Polaków i co jakiś czas pojawiają się kolejne jej dodruki. Także gry wojenne IPN-u znalazły wielu sympatyków poza granicami naszego kraju.
2015-08-22, 20:18
Posłuchaj
W jaki sposób prezentować historię na planszy, czy da się w ten sposób konkurować z grami wideo, i czy doczekamy się w najbliższej przyszłości cyfrowych wersji już zrobionych gier – O tym w najnowszym 24. Poziomie opowiedzieli historycy IPN-u Tomasz Ginter i Karol Madaj.
– Naszą pracę rozpoczęliśmy w 2009 roku. Jej pierwszym owocem była prosta gra karciana Awans, w której celem była nauka stopni wojskowych z okresu II Rzeczypospolitej. Pod koniec czerwca zaprezentowaliśmy ostatnią grę planszową „7”. Rozgrywka toczy się w realiach wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku i skupia się na lotniczej obronie Lwowa przez 7 Eskadrę Myśliwską im. Tadeusza Kościuszki – powiedział Tomasz Ginter.
Grą planszową, która podbiła serca graczy, nie tylko w Polsce, jest „Kolejka”. Opowiada ona o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadaniem graczy (od 2 do 5) jest wysłanie, złożonej z pięciu pionków, rodziny do sklepów na planszy. Cel, to kupienie wszystkich towarów z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że ilość produktów jest mocno ograniczona.
– Olbrzymi sukces Kolejki był dla nas sporym zaskoczeniem. Jeszcze przed premierą zaczęły interesować się nią media z całego świata, od Polski po Japonię. Sprzedaliśmy ponad 100 tys. egzemplarzy. Sama gra doczekała się już 9 wydań – podkreślił Karol Madaj.
Zaproszeni goście przedstawili także w szerszym zakresie zasady i fabułę najnowszej gry IPN-u „7”.
W audycji także odwiedziny we wrocławskim studiu T-Bull, które zajmuje się produkcją gier wideo. O swojej pracy opowiedzieli Damian Fijałkowski i Grzegorz Zwoliński. Ponadto w 24. Poziomie recenzja konsolowej wersji gry Zaginięcie Ethana Cartera.
Nie zabrakło również przeglądu najważniejszych informacji ze świata gier i nowych technologii.
Gospodarzami audycji byli Kasia Gizińska i Przemek Pawełek.
Polskie Radio 24/db