Spada czytelnictwo prasy papierowej

Od kilku lat w Polsce systematycznie spada czytelnictwo prasy, zarówno kolorowej jak i codziennej. Coraz mniejsze nakłady mają tygodniki i magazyny specjalistyczne. W Polskim Radiu 24 dyskusja m.in. o tym, czy w najbliższym okresie czeka nas zanik prasy papierowej na rzecz wydań internetowych.

2015-08-29, 19:42

Spada czytelnictwo prasy papierowej
Sprzedaż codziennej prasy drukowanej w Polsce spada stale już od kilku lat.Foto: pixabay/kaboompics

Posłuchaj

29.08.15 Maciej Hoffman: „80 proc. informacji znajdujących się w Internecie jest wynikiem tego, co zostało zawarte w prasie papierowej (…)”.
+
Dodaj do playlisty

Według badań w I półroczu br. niemal wszystkie tygodniki zanotowały wyraźne spadki sprzedaży. Wyjątkiem okazał się „Tygodnik Powszechny”. Podobna sytuacja dotyczy dzienników oraz miesięczników.

– Sądzę, ze w perspektywie najbliższych lat wersje papierowe gazet nie znikną z polskiego rynku. Mimo wszystko przyzwyczajenia czytelników są zbyt mocne, by w zdecydowanej części przejść na format cyfrowy. 80 proc. respondentów, którzy wzięli udział w jednym z naszych ostatnich badań stwierdziło, że tradycyjna prasa papierowa utrzyma się w użytku – powiedział Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

W Polsce, podobnie jak w innych państwach, każde kolejne pokolenie ma swoje ulubione medium. W tym momencie są to wersje elektroniczne poszczególnych tytułów prasowych. Według Waldemara Izdebskiego, prezesa Polskich Badań Czytelnictwa, duży wpływ na tą sytuację ma olbrzymi rozwój technologiczny, a także zmieniający się tryb życia Polaków.

REKLAMA

Gość nr 1 i Gość nr 2; Foto: PR24/JWMaciej Hoffman (z lewej) i Waldemar Izdebski w studiu Polskiego Radia 24; Foto: PR24/JW

– Bardzo ważne są zmiany jakie zaszły w ostatnich latach w technologii. Jednak zmienił się przede wszystkim sposób funkcjonowania Polaków. Żyjemy coraz bardziej aktywnie, mamy coraz więcej obowiązków i mniej czasu. Uważam, że właśnie czynnik czasu powoduje, że ludzie potrzebują szybszych mediów, bo nie mają możliwości, by zapoznać się z zawartością papierowej gazety. Na to potrzeba spokoju i skupienia, a tego coraz bardziej nam brakuje – dodał.

O problemach rynku prasy papierowej i perspektywach dla tego typu medium mówił również Marek Miller, redaktor naczelny vortalu prasa.info.pl.

Polskie Radio 24/db

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej