Uczymy się przez całe życie

Wraz z początkiem roku akademickiego powracają pytania o stan polskiej oświaty i szkolnictwa wyższego. Podczas Edu Trendów na Stadionie Narodowym profesjonaliści i entuzjaści edukacji szukali rozwiązań poprawiających jakość i efektywność nauczania w każdym wieku.

2013-10-01, 17:36

Uczymy się przez całe życie
. Foto: flickr/Megan Hemphill (Prairie & Co)

Posłuchaj

01.10.13 Elżbieta Piotrowska-Albin, Małgorzata Libuda oraz Rafał Broniarek o stanie polskiej oświaty
+
Dodaj do playlisty

Ogromnym problemem dzisiejszej edukacji jest niedostosowanie liczby absolwentów wyższych uczelni do potrzeb rynku. Mnóstwo magistrów rozmaitych specjalizacji pozostaje bez pracy, podczas gdy brakuje pracowników średniego szczebla. Rozwiązaniem może okazać się wsparcie szkolnictwa zawodowego.

- Warto patrzeć na edukację jak na zagadnienie, które dotyczy nas od wczesnych lat dziecięcych aż do końca pracy zawodowej, a nawet podczas emerytury. Wielokrotnie pojawiał się też wątek doradztwa zawodowego. W ubiegłym roku rozpoczęła się reforma szkolnictwa zawodowego. Wiele elementów jednak wciąż wymaga dopracowania, między innymi jakość przygotowania nauczycieli, problem nowoczesnych technologii. Wciąż też pokutuje negatywna ocena zawodówek – w PR24 powiedziała dyrektor segmentu edukacji wydawnictwa Wolters Kluwer, Elżbieta Piotrowska-Albin.

Podczas tegorocznych Edu Trendów dyskutowano nie tylko o nowych trendach w szkolnictwie, ale także o wadach polskiego systemu edukacji i poziomie szkół.

- Było wiele krytycznych głosów oceniających poziom kształcenia na różnych etapach. Cieszymy się, że do debaty przystąpiło wiele osób, które wpływają na kształt edukacji, między innymi Rektor Uczelni Warszawskiej, Prodziekan Politechniki Gdańskiej. To osoby, które mają wpływ na kształcenie, formowanie programów, ale także na wszystkie elementy związane z systemem nauczania – podkreślała w PR24 Małgorzata Libuda.

Idea edukacji przez całe życie zwiększa szanse na znalezienie satysfakcjonującej i lepiej płatnej pracy. Choć Polacy pracują dużo więcej i niekiedy nawet efektywniej niż pracownicy w krajach zachodnich, wciąż mamy problemy z komunikacją i dzieleniem się wiedzą wewnątrz firmy.

- Chcieliśmy pokazać pracodawcom, że wprost proporcjonalne do efektywności pracowników jest to, co wynoszą z edukacji szkolnej. Chcemy pokazać, że jest wiele metod rozwijania pracowników. Można świetnie kształcić w miejscu pracy tworząc system mentoringowy, lub popularny na zachodzie „job-shadowing”, czyli wspieranie jednego pracownika przez drugiego, który jest na schyłkowym etapie kariery – stwierdził Rafał Broniarek.

PR24/Anna Mikołajewska

Polecane

Wróć do strony głównej