Lepsza ochrona konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uzyskał nowe uprawnienia, dzięki którym prawa konsumentów będą lepiej chronione niż dotychczas. Jak wyjaśniał w Polskim Radiu 24 Rafał Stępniewski, zmiany wymusiły liczne afery z zawieraniem m.in. umów finansowych.

2015-10-05, 14:17

Lepsza ochrona konsumentów
UOKiK zyskał więcej uprawnień, może również korzystać także z usług „tajemniczego klienta”. . Foto: flickr.com

Posłuchaj

05.10.15 Rafał Stępniewski: „Konsument będzie lepiej i szybciej objęty ochroną (…)”.
+
Dodaj do playlisty

UOKiK zyskał więcej uprawnień na podstawie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Dokument wprowadza również m.in. zakaz oferowania usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom klientów. Urząd może korzystać także z usług „tajemniczego klienta”. Rafał Stępniewski zwrócił uwagę, że nowe prawo budzi wątpliwości wśród przedsiębiorców. 

– Nowe przepisy pozwalają UOKiK na podejmowanie decyzji o łamaniu przez firmę prawa, czy stosowaniu tzw. klauzul niedozwolonych w umowach. Do tej pory orzekał o tym sąd okręgowy. Najwięcej kontrowersji budzi punkt, wedle którego przedsiębiorca w momencie wydania decyzji przez UOKiK musi się do niej bezwzględnie zastosować. Biznes ma wątpliwości, czy urzędnik będzie wydawał za każdym razem trafne orzeczenie – mówił ekspert ds. praw konsumentów.

Gość Polskiego Radia 24 wymienił także korzyści, które nowelizacja ustawy niesie dla konsumentów.

– Konsument będzie lepiej i szybciej objęty ochroną. Zanim zapadanie wyrok sądowy zwykle upływa dużo czasu. Teraz decyzję podejmuje urząd i sprawy będą toczyć się szybciej. UOKiK będzie korzystał także z usług „tajemniczego klienta”, czyli urzędnika incognito, który sprawdzi m.in. jak w praktyce przedsiębiorca oferuje usługi i umowy – powiedział Rafał Stępniewski.            

Polskie Radio 24/gm/wt

Polecane

Wróć do strony głównej