Rząd wycofa się z zakupu Caracali?
W Ministerstwie Obrony Narodowej trwa weryfikacja kontraktów zbrojeniowych, m.in. zamówienia na śmigłowce wielozadaniowe. O tym, czy maszyny Caracal produkcji Airbus Helicopters trafią do Polski, w Debacie Poranka Polskiego Radia 24 mówili Wojciech Łuczak, wydawca magazynu „Raport” i dr Wojciech Szewko, ekspert ds. bezpieczeństwa.
2016-01-27, 10:09
Posłuchaj
Minister Obrony Narodowej zapowiedział, że rozstrzygnięcia dotyczące zakupu śmigłowców będą związane ze stanowiskiem resortu gospodarki, które negocjuje z francuską firmą warunki offsetu. W przypadku, gdyby umowa okazała się niekorzystna, Antoni Macierewicz zaznacza, że chciałby rozpisać nowy przetarg na śmigłowce wielozadaniowe.
Jak oceniał w Polskim Radiu 24 Wojciech Łuczak, wydawca magazynu „Raport”, przetarg – w którym wybrano śmigłowce Caracal – był oparty o błędne założenia.
– Jedna maszyna nie może być jednocześnie znakomitym śmigłowcem do zwalczania okrętów podwodnych, patrolowania i ratowania rozbitków – wskazywał na naszej antenie ekspert. – Dziś lotnictwo Marynarki Wojennej jest w dramatycznym stanie technicznym. Wymaga błyskawicznych decyzji – podkreślał gość Polskiego Radia 24.
Od lewej: Wojciech Łuczak i Wojciech Szewko; Foto: PR24/JW W ocenia Wojciecha Szewko, decyzje dotyczące zakupów dla wojska są często nietrafione. – Polska jest jednym z nielicznych krajów, który nabywa sprzęt w taki sposób, by nie rozwijać własnego przemysłu zbrojeniowego – mówił. – Przemysł zbrojeniowy jest znakomitym motorem napędowym dla całego eksportu – zaznaczył ekspert.
W przetargu na śmigłowce wielozadaniowe poprzednie kierownictwo MON wybrało maszyny Caracal, odrzucając oferty zakładów ze Świdnika i Mielca, które należą jednak do dwóch zachodnich koncernów – Agusta Westland i Sikorsky.
Gospodarzem programu był Robert Walenciak.
Polskie Radio 24/mp