Media publiczne: jakie być powinny?

- Jeżeli chcemy mieć media publiczne, to powinna obowiązywać powszechna opłata, bo w ten sposób tworzymy kulturę, która dociera do każdego z nas różnymi kanałami – powiedział w Debacie Dnia dr Włodzimierz Głodowski, medioznawca z Instytutu Dziennikarstwa UW. Gościem programu był także dr Marek Troszyński, socjolog z Collegium Civitas.

2016-10-06, 21:45

Media publiczne: jakie być powinny?
Małgorzata Sas/Polskie Radio

Posłuchaj

06.10.16 Dr Marek Troszyński: „Likwidacja mediów publicznych oznaczałaby, że oddajemy całkowitą władzę nad przestrzenią symboliczną w naszym kraju w ręce sił rynkowych”.
+
Dodaj do playlisty

Przed mediami publicznymi stawiane są liczne cele do zrealizowania. Misja - słowo, które na każdym kroku towarzyszy dyskusjom o mediach publicznych, sporo jednak kosztuje Polskie Radio i Telewizję Polską. Jakiem mogą być tego konsekwencje?

Jak podkreślił dr Marek Troszyński, likwidacja mediów publicznych oznaczałaby, że „oddajemy całkowitą władzę nad przestrzenią symboliczną w naszym kraju w ręce sił rynkowych”. - Firmy, koncerny, które mają własne partykularne interesy i których głównym celem jest przysparzanie zysków akcjonariuszom, rozgrywałyby sferę symboliczną podporządkowując to swoim potrzebom – zaznaczył gość.

Dr Włodzimierz Głodowski zwrócił z kolei uwagę, że „mamy do czynienia z jednostronną konwergencją mediów publicznych, ponieważ coraz bardziej upodabniają się one do mediów komercyjnych”. - Konieczność zarabiania na reklamach powoduje trywializację treści, skracanie wypowiedzi zaproszonych gości, przerywanie gościom przez prowadzącego. Powód? Wchodzi przecież reklama – wyliczał gość. – To prowadzi do spłycania treści – wyjaśnił.

Dr Głodowski dodał także, że konieczny jest wybór drogi, jaką mają podążać media publiczne. - Musimy zdecydować, czy chcemy wartościowych mediów publicznych, na wysokim poziomie edukacyjnym, za co wszyscy będziemy płacić i bronić ich przed upolitycznieniem, czy przyjmujemy, że nie ma mediów publicznych i wszystkie media są podporządkowane regułom rynkowym – podsumował.

REKLAMA

W audycji przypomniano ponadto o zakończonej w czwartek w Krakowie międzynarodowej konferencji „DAB+, hybrid radio and European strategies of digitalization”. Wydarzenie, którego organizatorem było Polskie Radio, stworzyło okazję do dyskusji nad kierunkiem rozwoju cyfryzacji radia w krajach europejskich.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji był Krzysztof Grzybowski.

Więcej audycji z cyklu Debata dnia znajdziecie na specjalnej stronie

REKLAMA

Polskie Radio 24/pr 

Data emisji: 06.10.16

Godzina emisji: 17:15

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej