Świadome słuchanie świata
W jaki sposób zauważamy dźwięki, które nas otaczają? Jak tworzy się efekty dźwiękowe na potrzeby Teatru Polskiego Radia? O tym w audycji Kultura Nie Całkiem Osobista mówił Andrzej Brzoska (reżyser dźwięku, Teatr Polskiego Radia).
2016-10-19, 18:00
Posłuchaj
Jak mówił gość, w swojej pracy bada przede wszystkim jak działa synestezja. – Synestezja, czyli zamiana jednych bodźców w inne. Wszystko to, co my słyszymy, jest nie do końca prawdą i nie do końca tak, jak w rzeczywistości jest.
Reżyser podkreślił, że ludzie często są nieświadomi, jakimi zmysłami postrzegają rzeczywistość. – Jeśli ktoś opowie, że coś widział, to być może niekoniecznie zobaczył, tylko odczuł, albo przeżył.
Jak wskazywał, powoduje to również trudności z opisywaniem świata dźwięku za pomocą języka: „czy porównywać to z obrazami, czy może z geometrią”.
Andrzej Brzoska odniósł się również do tworzenia efektów dźwiękowych na potrzeby spektakli Teatru Polskiego Radia. – Jest cała sprawa związana z tzw. ogrywaniem przedmiotów. Chodzi o to, żeby z przedmiotu wydobyć dźwięk.
REKLAMA
Jak mówił, do dyspozycji reżyserów są na przykład specjalne schody, podłoga z pustką pod spodem, czy kilka rodzajów drzwi. Choć wiele dźwięków skatalogowanych jest w efektotece, często trzeba je tworzyć także na jednorazowy użytek. Podkreślił również, że „są to sytuacje, które wymagają bardzo dużych umiejętności od aktorów”.
W audycji także o historii damskiej torebki mówiła dr Monika Małkowska (historyk sztuki).
Z okazji 90-lecia pierwszego wydania książki A.A.Milne'a, zaprezentowano również archiwalne nagranie "Kubusia Puchatka".
Więcej w całej rozmowie.
REKLAMA
Gospodarzem programu była Magda Mikołajczuk.
Polskie Radio 24/ip/pj
___________________
Data emisji: 16.10.2016
REKLAMA
Godzina emisji: 23:12
REKLAMA