more_horiz

Richard Wagner - narodowy kompozytor Niemiec. Prof. Kozłowski: kluczowa dla niego była mitologia północy

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2023 13:48
- Wyjątkowość Richarda Wagnera, jako kompozytora niemieckiego, a także użycie go później jako narodowego kompozytora wiązała się to także z wyborem mitologii północy, która była dla Wagnera kluczowa ze względu na stworzenie Pierścienia Nibelunga, czyli tego największego, najdłuższego w historii opery dzieła, które łącznie trwa ok. 20 godzin, jeśli nie liczyć przerw - mówił w Polskim Radiu 24 prof. Krzysztof Kozłowski, teatrolog, filmoznawca (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu).
Prof. Krzysztof Kozłowski mówił w PR24 o Richardzie Wagnerze
Prof. Krzysztof Kozłowski mówił w PR24 o Richardzie WagnerzeFoto: Franz Hanfstaengl / Domena publiczna

W lutym obchodziliśmy 140. rocznicę śmierci Wilhelma Richarda Wagnera. Ten kompozytor, dyrygent i teoretyk muzyki okresu romantyzmu uchodzi za jednego z najwybitniejszych twórców dramatu muzycznego. Równocześnie, choć był twórcą XIX-wiecznym, w XX wieku stał się dla nazistowskich Niemiec symbolicznym kompozytorem narodowym, co sprawiło, że jego pamięć okryta została niesławą.

Richard Wagner - kompozytor narodowy nazistowskich niemiec

W Polskim Radiu 24 o twórczości Richarda Wagnera oraz o jego znaczeniu dla kultury niemieckiej mówił prof. Krzysztof Kozłowski. Gość audycji zwracał uwagę na to, że Wagner był niezwykle oczytanym człowiekiem, znał doskonale kulturę i mitologię grecką, ale interesował się też mitologią północy, czyli m.in. germańską. - Ten splot, który tutaj powstał, ma szczególne znaczenie także dla jego miejsca jako kompozytora w czasach nazistowskich Niemiec, ale także oczywiście w tym kontekście XIX-wiecznym - mówił prof. Krzysztof Kozłowski.

Gość audycji zauważył także, że choć Wagner uważany jest za twórcę nowego gatunku, jakim jest dramat muzyczny, on sam odżegnywał się od tego pojęcia.

Najbardziej niemiecki kompozytor?

Prof. Krzysztof Kozłowski mówił także o "niemieckości" Richarda Wagnera, która miała być głównym powodem sięgnięcia po niego - jako kompozytora narodowego - przez nazistów.

- Dla Thomasa Manna Wagner to są cały czas - jak on to sam nazywa w eseju - wielkie Niemcy, tyle że na krawędzi, czy nad przepaścią. Już [nad przepaścią], ale wciąż go jeszcze Mann lokował w tradycji niemieckiej - mówił prof. Kozłowski.

- Jego wyjątkowość, jako kompozytora niemieckiego, a także użycie Wagnera później, jako narodowego kompozytora, to powiedziałbym, że oczywiście coś takiego tutaj występuje, ale wiązało się to także z wyborem mitologii północy, która była dla Wagnera kluczowa ze względu na stworzenie Pierścienia Nibelunga, czyli tego największego, najdłuższego w historii opery dzieła, które łącznie trwa ok. 20 godzin, jeśli nie liczyć przerw - objaśnił gość audycji.

Czytaj również:

Więcej w nagraniu.

* * *

Audycja: "Konfrontacje Idei"
Prowadzi: Zdzisław Krasnodębski
Gość: prof. Krzysztof Kozłowski (teatrolog, filmoznawca, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Data emisji: 19.03.2023
Godzina emisji: 11.33

PR24/jmo

Zobacz także

Zobacz także