Ubezpieczenia sprzętu RTV i AGD. Naciąganie klientów?
Sieci handlowe znalazły źródło dodatkowych zysków. To łączona sprzedaż produktów elektronicznych wraz z ubezpieczeniem. Z raportu Rzecznika Finansowego wynika, że sprzedawcy oferują nieświadomym klientom polisy jako obowiązkowe, a sami zgarniają nawet 70 proc. ceny ubezpieczenia w formie prowizji. Jak się przed tym uchronić i jakie przysługują nam prawa jeśli chodzi o reklamację sprzętu AGD/RTV? Mówił o tym w Pogotowiu Konsumenckim Marcin Bielecki z Biura Rzecznika Finansowego.
2016-11-24, 22:01
Posłuchaj
Gość Polskiego Radia 24 wyjaśniał, że kupując nowe urządzenie konsument otrzymuje przede wszystkim gwarancję producenta. – To jest jego obietnica, że ten sprzęt będzie działał przez dwa lata i w tym czasie się nie popsuje – mówił. Ponadto Kodeks Cywilny przewiduje również rękojmię, która jest z kolei obietnicą sprzedawcy. – A ubezpieczenie to umowa, ale zawierająca szereg ograniczeń – tłumaczył. Określa ona, w jakiej sytuacji zakład ubezpieczeń wypłaci pieniądze lub zorganizuje naprawę. – Za to ryzyko, że "jakby co" ubezpieczyciel zapłaci, należy mu się składka. To jest diametralna różnica – dodał Marcin Bielecki.
Wskazywał, że zawierając taką umowę poza zakładem ubezpieczeń, można od niej odstąpić w ciągu 30 dni. – Tu stosowana jest sprytna sztuczka, bo sprzedawca mówi "pan podpisze, a przeczyta w domu". Część klientów faktycznie przeczyta, ale zdecydowana większość machnie ręką. Gość podkreślał także, żeby zwracać uwagę na "gwarancje od wszystkiego", ponieważ takich rzeczy nie ma.
W razie awarii sprzętu, ustalenie, czy odszkodowanie jest należne, to zadanie ubezpieczyciela. Koszty z tym związane również leżą po jego stronie. Od momentu zgłoszenia szkody ma 30 dni na jej likwidację lub zwrot pieniędzy.
Więcej w całej audycji.
REKLAMA
Gospodarzem programu był Błażej Prośniewski.
Polskie Radio 24/ip
Poradnik Konsumenta w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
____________________
REKLAMA
Data emisji: 24.11.2016
Godzina emisji: 21:33
REKLAMA