Kwadratura Kultury: o barwach kinematografii i ich znaczeniu
W niektórych filmach kolor odgrywa wyjątkową rolę. Czasem ma znaczenie symboliczne, niekiedy dopełnia akcję, albo wręcz prowadzi narrację. O barwach w kinematografii mówili w audycji Kwadratura Kultury Dorota Kołodyńska (scenograf i kostiumolog) i Michał Oleszczyk (krytyk filmowy, filmoznawca).
2017-01-10, 21:42
Posłuchaj
Zdaniem Doroty Kołodyńskiej, piękno kolorystyczne w filmie nie jest celem samym w sobie, ale służy jakiejś idei, np. jest nośnikiem emocji.
Michał Oleszczyk przypomniał, że kino można podzielić na czarno-białe i kolorowe. – Widzimy czerwień, pytanie jaką, w jakim systemie barwnym – mówił. Wskazywał, że choć w dawnych filmach na ekranie pojawia się np. czarna krew, to kolory są tak zakorzenione w świadomości, że automatycznie odbieramy ją jako czerwoną.
Goście rozmawiali o najważniejszych filmach, w których kolory miały zasadnicze znaczenie – jako barwa prowadząca akcję lub jako znaczący detal. Wśród omówionych obrazów znalazły się m.in. „Różowa Pantera”, „Żółta łódź podwodna”, „Czerwona pustynia”, „Kolor purpury”, „Wielki błękit”, „Trzy kolory”, „Zielone lata” i „Kobieta w czerwieni”.
Więcej w całej audycji.
REKLAMA
Gospodarzem programu była Monika Małkowska.
Polskie Radio 24/ip
Kwadratura Kultury w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
_______________
REKLAMA
Data emisji: 10.01.2017
Godzina emisji: 21:33
REKLAMA