Andrzej Bittel: gruntownie modernizujemy polską kolej i tworzymy nowe połączenia
- Staramy się odwracać sytuację na kolei i pierwsze efekty tego można już dostrzec. Wzrasta liczba pasażerów, jest unowocześniany tabor i prowadzimy szeroki plan inwestycji kolejowych. Czasami powoduje to utrudnienia w ruchu, ale mimo wszystko postęp widać - powiedział w Polskim Radiu 24 Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
2019-09-18, 15:30
Posłuchaj
- Pewne elementy muszą być wykonane, np. na trasie do Poznania. Gdyby nie to, trzeba by spowalniać pociągi, a później ten szlak nie mógłby być wykorzystywany przez Cargo. Chcemy moderniozwać nasze koleje tak, aby przez przynajmniej 20 następnych lat nic nie trzeba było w nich poprawiać - zaznaczył wiceminister.
Kiedy szybka kolej?
Zapytany o to kiedy pociągi będą jeździły z większymi prędkościami, gość Polskiego Radia 24 stwierdził, że będzie następowało to etapami. - Trzeba również modernizować obecne linie i budować nowe w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wówczas nie będzie tematu związanego z utrudnieniami. Pociągi mają rozwinąć prędkość ok. 200-250 km/h. Być może stworzone zostaną warunki do tego, aby kolej jeździła jeszcze szybciej. Obecnie mamy za mało taboru na takie prędkości. Taką prędkość osiągniemy na Centralnej Magistrali Kolejowej za cztery lata, a więc w 2023 r. Stopniowo będziemy zwiększać prędkość. - zapowiedział.
Powiązany Artykuł
Wakacje udane dla kolei. Przybyło podróżnych
- Aby mieć większe prędkości, trzeba mieć odpowiednią geometrię, wyeliminować tunele i wiadukty, a także miejsca kolizyjne. To proces, który wymaga od nas ogromnych nakładów i dużo czasu do realizacji - dodał.
Więcej modernizacji
Andrzej Bittel przyznał, że priorytetem jest obecnie unowocześnianie obecnego taboru. - Pociągi zostały zaniedbane z punktu widzenia utrzymaniowego i napędziły brak zainteresowania do dalekich podróży. Z czasem być może będziemy wracać do taboru z miejscami leżącymi, jeśli będzie to opłacalne marketingowo, jednak teraz musimy gruntownie zmodernizować tabor Intercity, aby był wyposażony w gniazdka, klimatyzowany, bezpieczny i komfortowy. To nasze podstawowe zadanie. Tabor jest jednym z kluczowych elementów, aby przyciągnąć pasażera na kolej - wskazał rozmówca.
REKLAMA
<<CZYTAJ TAKŻE>> PKP Intercity modernizuje tabor. Zapowiada duże przetargi
Przewoźnicy regionalni działają na zlecenie zarządu województw. Namawiamy wszystkich marszałków województw do współpracy, by wspólnie ułożyć lepszy rozkład pociągów. To jest także zadanie na następną kadencję, aby przeprowadzać takie dyskusje. Kolej powinna stać się szkieletem w relacjach dalekobieżnych, ale też lokalnych i aglomeracyjnych.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
Rozmawiał Antoni Trzmiel.
REKLAMA
Polskie Radio 24/pkr
***
Data emisji: 18.09.2019
Godzina emisji: 15:08
Polecane
REKLAMA