Centralny Punkt Komunikacyjny ważnym punktem Jedwabnego Szlaku 2.0?

Polska może stać się istotnym punktem na trasie szlaku z Chin do UE za sprawą Centralnego Portu Komunikacyjnego. O szansach na uruchomienie budowy i o tym, czy Chińczycy będą partycypować w inwestycji, rozmawiali w Rządach Pieniądza dr Artur Bartoszewicz (Szkoła Główna Handlowa), Mariusz Adamiak (PKO BP) i Radosław Żydok (Fundacja Republikańska).

2017-05-15, 11:04

Centralny Punkt Komunikacyjny ważnym punktem Jedwabnego Szlaku 2.0?
Pr24. Foto: PR24

Posłuchaj

15.05.17 Dr Artur Bartoszewicz, Mariusz Adamiak i Radosław Żydok o Centralnym Porcie Komunikacyjnym w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku.
+
Dodaj do playlisty

Premier Szydło przebywa w Chinach gdzie trwają rozmowy na temat polskiego zaangażowania w projekt tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Relacje Polski z Chinami sa bardzo dobre, a współpraca gospodarcza obu stronom może przynieść korzyści. Strategiczne znaczenie przypisuje się budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak podkreślił dr Artur Bartoszewicz, „jest sporo środków, które Chińczycy mogliby uruchomić na realizację przedsięwzięcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale pod kilkoma warunkami”.


Goście audycji (od lewej): Radosław Żydok, dr Artur Bartoszewicz i Mariusz Adamiak, foto: PR24/Pj Goście audycji (od lewej): Radosław Żydok, dr Artur Bartoszewicz i Mariusz Adamiak, foto: PR24/Pj

- Po pierwsze musi się on wpisać w koncepcję polityki długookresowej Chin, czyli okres 50 lat. Po drugie musiałyby być zapewne zaangażowane w niego przedsiębiorstwa chińskie, które mogłyby partycypować w wykonawstwie. Trzeci warunek to gra z rządem amerykańskim - przyzwolenie silnie zaangażowanego rządu amerykańskiego w realizację swojej strategii bezpieczeństwa na terenie Polski. Mieliśmy już bowiem przykłady sygnałów, które hamowały „zapędy” chińskie do realizacji przedsięwzięć na terenie Polski – wyjaśnił dr Bartoszewicz.

Zdaniem Radosława Żydoka, potężnym argumentem w przedsięwzięciu będzie z pewnością polityka. - To nie będzie inwestycja w 100 proc. rentowna. Ma ona pełnić funkcje polityczne. Dla Chin port ma być bramą w Europie, by mogli swoje towary – elektronikę, farmaceutyki, które w perspektywie 50 lat będą produkować - mogły wpływać do Europy. W tym sensie Chinom się to będzie opłacało - zauważył.

Jak podkreślił Mariusz Adamiak, „Chińczycy mają ogromną ilość inwestycji w swoim PKB, co jest nie do utrzymania”. - Muszą oni tę gospodarkę zbilansować w związki z czym pomysł na współpracę z wieloma krajami w celu budowania szlaków komunikacyjnych pozwoli im zutylizować te nadwyżki – podsumował.

REKLAMA

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji był Wojciech Surmacz.

Polskie Radio 24/pr

Rządy Pieniądza w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

REKLAMA

___________________

Data emisji: 15.05.17

Godzina emisji: 9:11

 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej