Eksperci: wyzwanie na nadchodzące lata to promocja polskich produktów i nowoczesnych technologii
Promowanie patriotyzmu gospodarczego w kampaniach informacyjnych, zwiększanie świadomości Polaków w tej dziedzinie oraz zachęcanie przedsiębiorców do wdrażania nowoczesnych technologii to wyzwanie na kolejne lata dla polskiej gospodarki. To także może być pozytywny skutek pandemii i kryzysu, z którym dziś się borykamy – mówili w audycji "Rządy Pieniądza" na III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni eksperci: prof. Zbigniew Krysiak z SGH oraz Maciej Wośko red. naczelny "Gazety Bankowej".
2020-08-25, 11:00
- Jedną z istotnych spraw, jakie pojawiły się w trakcie pandemii, jest promocja polskich produktów. Nazwałem to nawet Tarczą 590. To kwestia społecznego zaangażowania, która przekłada się na duże pieniądze. Miesięcznie wydajemy na zakupy dla gospodarstw domowych czy małych przedsiębiorstw ok. 50 mld zł. To znaczy, że te pieniądze są zatrzymywane w kraju w postaci zysków, przychodów, stanowią potencjał do dalszego rozwoju. Było to poruszone w kampanii prezydenckiej, ale w mojej opinii teraz trochę za wolno to idzie. Trzeba by teraz rozpocząć intensywną kampanię, bo siłę sprawczą ma w tym wypadku nie rząd, ale obywatele i przedsiębiorstwa – mówił prof. Krysiak.
Powiązany Artykuł
Pierwsza polska sieć 5G rozpoczyna pracę. Na początek 7 miast i 900 tys. użytkowników
Pandemia przyśpieszy cyfryzację Polski
Innym wyzwanie, na jakie wskazywali goście "Rządów Pieniądza", jest swoiste "oswojenie" społeczeństwa, także przedsiębiorców z nowymi technologiami.
- Lockdown uświadomił nam, że wszyscy musimy korzystać z technologii komunikacyjnych, także firmy, które dotychczas często stały z boku, wzbraniały się, wychodząc z założenia, że ich to nie dotyczy, a okazało się, że jest to element naszego tu i teraz. Mam wrażenie, że te ostatnie kilka miesięcy przesunęły nas o kilka lat do przodu w korzystaniu z technologii komunikacyjnych. Za tym idą też innowacje i pomysły, co bardzo silnie wybrzmiewa w Gdyni na wielu panelach - mówił red. Wośko.
REKLAMA
Odniósł się też do wypowiedzi premiera podczas III Forum Wizja Rozwoju, który zaznaczył, że musimy zacząć myśleć nad własnymi patentami, nad ich ochroną i przede wszystkim wdrażaniem.
- Jesteśmy świetni w rozmaitych rozwiązaniach technologicznych a problem mamy cały czas z wdrażaniem tego na rynek. To jest potężna praca przed nami i przed młodym pokoleniem, nauczyć się współpracować z globalnymi firmami, ale zatrzymywać jak najwięcej w kraju – mówił red. Wośko.
Powiązany Artykuł
Na naukę nigdy nie jest za późno. Bezpłatne szkolenia w ramach kampanii "e-Polak potrafi!"
Dogonienie Francji i Niemiec wyzwaniem dla Polaków
Według prof. Krysiaka prześciganie przez naszą gospodarkę gospodarki niemieckiej czy francuskiej musi być "działaniem na skróty" i "jest to perspektywa dla młodzieży, którą trzeba zaangażować w promocję polskiej innowacyjności w wybranych, głównych obszarach technologicznych".
REKLAMA
Gościem "Rządów Pieniądza" była również Małgorzata Zwiercan, reprezentująca biuro Prezesa Rady Ministrów pomysłodawczyni i organizatorka III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, która mówiła m.in. o wyzwaniach stojących przed Polską w kontekście srebrnej gospodarki, zmiany postaw starszego pokolenia oraz problemów, jakie rodzi w tym zakresie pandemia i związane z nią zmiany społecznych zachowań.
Audycję prowadziła Anna Grabowska, zapraszamy do jej wysłuchania.
Posłuchaj
REKLAMA
PR24/Anna Grabowska/sw
REKLAMA