Eksperci: połączenia kolejowe to szansa na rozwój regionów, tańszy transport I większą mobilność obywateli

2021-06-08, 12:01

Eksperci: połączenia kolejowe to szansa na rozwój regionów, tańszy transport I większą mobilność obywateli
W minionym roku, pierwszym po zniesieniu obostrzeń pandemicznych, z usług przewozowych Kolei Mazowieckich skorzystało ponad 59 mln pasażerów, czyli o 12 mln więcej niż w 2021 r.Foto: Martyn Jandula/ Shutterstock

Rozwój połączeń kolejowych odciąży transport drogowy, pozytywnie wpłynie nie tylko na przewóz towarów, ale z pewnością zwiększy też mobilność obywateli, mówili goście "Rządów Pieniądza": Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich i Maciej Wośko, redaktor naczelny "Gazety Bankowej".

Jak dodawali, "pozwoli to na łatwiejszy dojazd do pracy, ale także na tworzenie szans rozwojowych w miejscowościach, do których dziś dostęp z powodu braku kolei jest utrudniony".

W najbliższych latach będą to wielkie i ważne inwestycje w naszym kraju.

Powiązany Artykuł

Jedynka Andrzej Adamczyk 1200.jpg
Adamczyk: politycy PO tylko mówili o szybkich kolejach, my realizujemy zadania, których nie chcieli wykonać

Mateusz Morawiecki: wznowienie połączeń komunikacyjnych ma ogromne znaczenie dla zrównoważonego rozwoju kraju

Podczas wczorajszej konferencji prasowej na dworcu kolejowym Warszawa Zachodnia, premier Mateusz Morawiecki mówił, że wznowienie połączeń komunikacyjnych ma ogromne znaczenie dla zrównoważonego rozwoju kraju, jest szansą na wzrost możliwości inwestycyjnych, ale też, że poprzez inwestycje rząd będzie realizował potrzeby ludzi, a nie tylko kierował się zasadą wolnego rynku.


Posłuchaj

Rozwój połączeń kolejowych odciąży transport drogowy, pozytywnie wpłynie nie tylko na przewóz towarów, ale z pewnością zwiększy też mobilność obywateli, mówili goście Rządów Pieniądza: Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich I Maciej Wośko, redaktor naczelny Gazety Bankowej./Anna Grabowska/ 21:16
+
Dodaj do playlisty

 

Premier zaznaczył też, że pieniądze na inwestycje kolejowe będą pochodzić z pieniędzy europejskich, ale też krajowych, że kolejowa inwestycja Warszawa-Łódź to część szerszej koncepcji, czyli największego projektu komunikacyjnego, ale i kolejowego, jakim jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.


Powiązany Artykuł

cpk 12.jpg
Budowa CPK rozpocznie się w 2023 r. Horała: dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nie ma alternatywy

Inwestycje kolejowe to nie tylko Centralny Port Komunikacyjny, ale i Krajowy Program Kolejowy

- Inwestycje kolejowe są w ostatnich latach bardzo dobrym przykładem tego, że jeśli dać obywatelom, przedsiębiorcom infrastrukturę, to okazuje się, że działa to pobudzająco. W najbliższych latach możemy spodziewać się, że te 10 szprych transportowych do CPK to będą potężne inwestycje. Ale za nami już także ogromne inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Widzimy, że dają one proporcjonalny wzrost przewożonych pasażerów i towarów - mówił Maciej Wośko.

Dodał, że marzenie o dojeździe do Łodzi z Warszawy w 45 minut, ale i w 2 godziny z CPK do każdego dużego miasta w Polsce pociągiem, jest realne. Odwołał się do obrazów z dróg podczas ostatniego, długiego weekendu i korków na drogach nad morze czy w góry, wyrażając nadzieję, że gdy koleje będą przyśpieszone, to znaczna część kierowców przesiądzie się właśnie do nich, co będzie korzystne i dla środowiska, i dla niezbędnego transportu kołowego.


Powiązany Artykuł

pmm 12(4).jpg
Podróż pociągiem z Warszawy do Łodzi będzie krótsza. Premier: stawiamy na kolej przyszłości

Kłopot z decyzjami środowiskowymi i administracyjnymi – opóźniają inwestycje

- To, co niepokoi przedsiębiorców, to zapóźnienia wynikające z opóźnień w decyzjach środowiskowych, które są dość trudne do przeprowadzenia. W efekcie łatwiej uruchomić tramwaj niż połączenie kolejowe, bo szybciej można uzyskać zgodę. Mamy dziś realizowanych ponad 200 inwestycji kolejowych, ale z tego tylko 35 mld zł przypada na inwestycje w budowie, a ponad 80 mld na inwestycje na etapie przetargów i planowania wstępnej koncepcji - stwierdził Marek Kowalski.

W jego opinii trzeba zastanowić się, "jak zmobilizować Wojewódzkie Inspekcje Ochrony Środowiska i tam, gdzie uzgodnienia są utrudnione, próbować łamać te bariery".

- Będzie nam ciężko wykorzystać środki i własne, i z KPO, jeżeli nie zlikwidujemy oporu administracyjnego – zaznaczył Marek Kowalski.

Paszporty covidowe potrzebne gospodarce

Goście Rządów Pieniądza rozmawiali również o paszportach covidowych.

Ich zdaniem są one potrzebne i na pewno ułatwią funkcjonowanie gospodarki.

Zdaniem Macieja Wośki, ich stosowanie warto byłoby rozszerzyć np. na imprezy sportowe, kulturalne itd., nie tylko ograniczając do międzynarodowych podróży.

Według Marka Kowalskiego to pewnie byłoby dziś dyskusyjne, ale wyraził zdziwienie, że WHO nie wprowadziło obowiązku szczepień przeciwko COVID-19, jak w wypadku wielu innych chorób.

Co dalej ze stopami procentowymi?

Eksperci odnieśli się też do kwestii oczekiwanej decyzji RPP co do stóp procentowych.

- W najbliższym czasie, mimo zmiany komunikowania w sprawie stóp przez prezesa NBP, mimo złagodzenia wcześniejszego przekazu, że stóp na pewno nie będziemy podnosić, nie spodziewałbym się jeszcze ich podwyżki. Mam wrażenie, że trendy inflacyjne są krótkotrwałe i za kilka miesięcy konsumpcja się ustabilizuje i nie sądzę, żeby RPP na obecną inflację zareagowała – powiedział Maciej Wośko.

 

PR24/Anna Grabowska/jk

Polecane

Wróć do strony głównej