Czy prace domowe zbyt mocno obciążają uczniów?

2017-10-08, 20:33

Czy prace domowe zbyt mocno obciążają uczniów?

Przemęczenie, zniechęcenie do zajęć szkolnych, brak możliwości wypoczynku i czasu na realizowanie i rozwijanie zainteresowań. Do Rzecznika Praw Dziecka zgłaszają się dzieci i ich rodzice ze skargami na nadmiar zadawanych prac domowych, które mają zbytnio obciążać uczniów. Marek Michalak w pełni te postulaty popiera. Czy prace domowe mają aż tak negatywne oddziaływanie?

Posłuchaj

08.10.17 dr Aleksandra Piotrowska: „Wyniki badań pokazują, że duża część zajęć lekcyjnych w polskich szkołach bywa marnowana (…)”.
+
Dodaj do playlisty

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych wynika, że zadawanie prac domowych nie przyczynia się do wzrostu efektywności nauczania. Co więcej, nadmierne obciążanie nimi dzieci może w niektórych sytuacjach skutkować spadkiem możliwości edukacyjnych uczniów.  

– Mam wrażenie, że niektórzy nauczyciele zbyt dużo czasu lekcyjnego poświęcają na wypełnianie różnego rodzaju zeszytów ćwiczeń, a pozostałe elementy programu nauczania starają się zrealizować w formie prac domowych. Nie zdążają pewnej części materiału przerobić na lekcjach i zlecają uczniom samodzielne zapoznanie się z materiałem – powiedziała dr Aleksandra Piotrowska, psycholog z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Ponadto Rzecznik zwrócił również uwagę na fakt, że nadmierne obciążanie dzieci pracami domowymi narusza prawa dziecka do wypoczynku i czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym, a także stanowi poważną ingerencję w życie prywatne rodzin, utrudniając podejmowanie wspólnych aktywności.

– Problem zadawania zbyt dużej ilości prac domowych spowodowany jest tym, że podstawa programowa jest zbytnio przeładowana tematami i zagadnieniami. Nie tyczy się to tylko obecnych rozwiązań, ale wszystkich poprzednich, pomimo deklaracji zmian głoszonych przez kolejnych polityków. Jest to również trudna sytuacja dla nauczycieli, którzy są zobowiązani do tego, by zrealizować to, co zostało im narzucone – wskazała Zofia Grudzińska, nauczyciel i członek sekcji Autonomia ucznia w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Nauczycieli Języka Angielskiego.  

Polskie Radio 24/db

Data emisji: 08.10.17

Godzina emisji: 20.12


Polecane

Wróć do strony głównej