Centralny Port Komunikacyjny – „komunikacyjne serce Polski”
Port Solidarność, czyli Centralny Port Komunikacyjny, ma być inwestycją, jakiej jeszcze w Polsce nie było. Nowe lotnisko i węzeł kolejowy powstaną w gminie Baranów, około 40 km na zachód od Warszawy. O CPK mówił w Polskim Radiu 24 Czesław Warsewicz, ekspert ds. transportu, szef rady klastra Luxtrorpeda 2.0.
2018-01-07, 09:25
Posłuchaj
Według Czesława Warsewicza decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego była historyczna. – Ta decyzja ustawia polski transport na następne dziesięciolecia i tworzy komunikacyjne serce Polski. W założeniach planu jest uruchomienie portu za około 10 lat. CPK to nie tylko projekt lotniczy, ale i kolejowy i drogowy, który ma zintegrować wszystkie największe aglomeracje Polski. W transporcie publicznym, który pozwoli obsłużyć CPK ogromną liczbę pasażerów, kluczowa jest kolej jako szkielet komunikacyjny Polski. Port ma w pierwszych latach obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie, a docelowo 80-100 milionów ludzi – mówił ekspert.
Zdaniem gościa Polskiego Radia 24 strategia Luxtorpeda 2.0 ma wesprzeć cały sektor kolejowy. – Mamy dobrych producentów taboru, którzy mają na programie skorzystać. Kluczowa jest współpraca administracji i ośrodków badawczych z producentami, by stworzyć konkurencyjne i innowacyjne produkty. Kamieniem milowym jest stworzenie zapotrzebowania wewnętrznego. PKP chce zainwestować w tabor 7 mld zł w najbliższych latach. Partnerstwo innowacyjne w zakresie tej strategii staje się faktem, bez innowacji nie da się zbudować silnej gospodarki – powiedział Warsewicz.
Więcej w całej audycji.
Gospodarzem programu był Mateusz Drozda.
REKLAMA
Polskie Radio 24/IAR/PAP
____________________
Data emisji: 07.01.2018
Godzina emisji: 08:38
REKLAMA