Meta z ogromnym spadkiem kursu. Co to oznacza dla mediów społecznościowych?
- Byli tacy, co wieszczyli, że Facebook skończy jak Myspace, który kiedyś dominował w mediach społecznościowych. Za wcześnie by wyrokować, ale kto wie, czy nie mieliśmy właśnie do czynienia z pierwszą jaskółką, która taką wiosnę demonopolizacji mediów społecznościowych zapowiada - ocenił na antenie Polskiego Radia 24 Iwo Bender.
2022-02-11, 17:03
Kurs Meta, spółki matki Facebooka, spadł w czwartek o ponad 26 proc. po tym, jak firma podała słabsze od oczekiwań prognozy dotyczące wzrostu przychodów w kolejnym kwartale. Wraz z Facebookiem straciły także inne media społecznościowe. Iwo Bender powiedział, Facebook po raz pierwszy w swojej historii zanotował spadek kursu i stracił liczbę użytkowników netto, co w praktyce oznacza, że z platformy korzystało mniej użytkowników niż w uprzednim miesiącu.
Dodał, że od czasu kiedy Facebook pokonał Myspace, ma on do czynienia z wielką konkurencją w postaci chińskiego TikTok-a, który "jest niesamowicie popularny i zabiera szczególnie młodszą część użytkowników Facebookowi". Zauważył przy tym, że Facebook nie jest już monopolistą na rynku, ponieważ pojawia się coraz więcej innych mediów, które są bardziej nastawione na zawartość wideo. - One są szybsze i bardziej przystosowane do gustów nowego pokolenia, które jest zniechęcone czytaniem, a jednak na Facebooku to tekst był najważniejszy - wskazał.
Czy spadek kursu Mety oznacza koniec Facebooka?
Ekspert zaznaczył, że spadek na giełdzie wiąże się również z tym, że wiele osób rezygnuje z Facebooka ze względu na "cenzorskie zapędy" tego medium i wywołaną nimi złą prasę. - Kiedy słuchamy analityków, to oprócz danych dotyczących przychodów, ważna jest również reputacja firmy, a ta u Facebooka jest naprawdę marna - wskazał. Redaktor zauważył, że także pomysł metaverse - wielkiego uniwersum rzeczywistości wirtualnej - w który Facebook ma zamiar zainwestować wielkie kwoty pieniędzy, także został źle przyjęty przez odbiorców.
Iwo Bender zwrócił ponadto uwagę na działania Apple, który planuje zwiększyć ustawienia prywatności użytkowników. To z kolei odbije się na kosztach poniesionych przez Facebooka, ponieważ reklamy, przestaną być idealnie dostosowane do osobistych profili użytkowników. Według statystyk, straty mogą wynieść około 10 miliardów dolarów rocznie.
REKLAMA
- Byli tacy, co wieszczyli, że Facebook skończy jak Myspace, który kiedyś dominował w mediach społecznościowych. Za wcześnie by wyrokować, ale kto wie, czy nie mieliśmy właśnie do czynienia z pierwszą jaskółką, która taką wiosnę demonopolizacji mediów społecznościowych zapowiada - ocenił.
Posłuchaj
Więcej w nagraniu.
- Coraz większa dominacja technologicznych gigantów. "Oni zyskali prawo do decydowania"
- Wysokie kary dla Googla i Facebooka za politykę "cookies". Muszą zapłacić w sumie ponad 200 mln euro
* * *
Audycja: Temat dnia/Gość PR24
REKLAMA
Prowadził: Magdalena Złotnicka
Gość: Iwo Bender (szef polskiej redakcji EWTN)
Data emisji: 11.02.2022
Godzina emisji: 15.09
REKLAMA
ng
Polecane
REKLAMA