Matura 2024. Dr Iga Kazimierczyk: egzamin maturalny nie spełnia swojej funkcji
- Matura i egzamin po ósmej klasie to bardzo przerośnięte formy tego, by uczniów i uczennice umieścić gdzieś dalej w systemie edukacyjnym. Ani nie pokazuje to, czy nasza polska szkoła jest szkołą dobrą, ani nie daje informacji zwrotnej osobie uczącej się, co ona umie, a czego nie umie, ani nie pozwala się w żaden sposób lepiej nauczyć, ani nie pomaga też kształtować kompetencji - mówiła dr Iga Kazimierczyk, która o bolączkach polskiej edukacji rozmawiała z dr Aleksandrą Korczak.
2024-07-09, 11:55
Egzamin maturalny z języka polskiego zdało 95 proc. tegorocznych absolwentów szkół ponadpodstawowych, egzamin z matematyki zdało 89 proc. absolwentów, a egzamin z języka angielskiego, najczęściej wybieranego na maturze języka obcego, zdało 96 proc. - podała we wtorek Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Potrzebny jest system sprawdzający jakość edukacji
Dr Iga Kazimierczyk z Fundacji "Przestrzeń dla edukacji" podkreśla, że przeładowanie programu szkolnego powoduje konieczność typowo pamięciowego przygotowania się do matury, a sam egzamin nie spełnia swojej funkcji.
- Jesteśmy dosyć dużym krajem, jakaś forma sprawdzenia, czy nasz system edukacyjny jest wydolny, czy osoby, które z tego systemu wychodzą, mają właściwy poziom kompetencji, jest potrzebna (…). Problem z egzaminem maturalnym polega na tym, że nie spełnia on swojej funkcji. To egzamin, który jest "wejściówką" do uczelni wyższych, ale absolutnie nie sprawdza tego, czy polska szkoła uczy dobrze (...). Ten egzamin nie stwarza też okoliczności do tego, żeby się uczyć dodatkowo, po prostu "kujemy" pod egzamin - zauważyła.
Posłuchaj
Erudycja i czytanie ze zrozumieniem, nie "pamięciówka"
Dr Aleksandra Korczak - nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii - wskazuje, że należałoby rozważyć powrót do wewnętrznych egzaminów na studia. Pozwoliłoby to odciążyć szkoły średnie i rozwinąć zainteresowania uczniów. - Mam bardzo duże wątpliwości dotyczące tego, czy jest nam potrzebna matura w swoim obecnym kształcie. Egzamin maturalny z języka polskiego (…). W tej chwili mamy żelazny kanon obowiązujących lektur i egzamin maturalny sprawdza w mniejszym stopniu umiejętności, a w większym to, na ile uczniowie znają lektury szkolne - mówiła ekspertka.
REKLAMA
- Wolałabym, żeby młodzi Polacy potrafili wypowiadać się płynnie i erudycyjnie po polsku, żeby potrafili czytać ze zrozumieniem, redagować własne teksty, to są kompetencje potrzebne dorosłym osobom, użytkownikom języka polskiego, ja przyłapuję młode osoby na tym, że sprawniej posługują się językiem angielskim niż polskim - dodała dr Korczak.
Wyniki matur
Średni wynik z egzaminu pisemnego z języka polskiego na poziomie podstawowym uzyskany przez tegorocznych absolwentów to 61 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów - 65 proc., a wśród absolwentów techników - 56 proc.).
Średni wynik z egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym uzyskany przez tegorocznych absolwentów to 63 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów - 68 proc., a wśród absolwentów techników - 56 proc.).
Średni wynik z egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym uzyskany przez tegorocznych absolwentów to 78 proc. możliwych do uzyskania punktów (wśród absolwentów liceów - 83 proc., a wśród absolwentów techników - 72 proc.).
REKLAMA
- Matury "banalne", młodzież "nie ogarnia". Czas na rewolucję w systemie edukacji? Polonista wyjaśnia
- Są wyniki egzaminu ósmoklasisty. Problemy z matematyką
* * *
Audycja: Temat dnia
Prowadząca: Małgorzata Żochowska
Goście: dr Iga Kazimierczyk, pedagożka (Fundacja "Przestrzeń dla edukacji" i inicjatywa "Wolna szkoła"), i dr Aleksandra Korczak, nagradzana nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii, ekspertka do spraw lektur szkolnych i edukacji antydyskryminacyjnej
Data emisji: 9.07.2024
Godzina emisji: 09.35
PR24/ka/kmp
REKLAMA