more_horiz

Projektant kanału przez Mierzeję: kluczowa jakość i niezawodność inwestycji

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2022 12:35
- W toku rozmów z inwestorem dokonaliśmy bardzo poważnych zmian w projekcie, które wiązały się z bezpieczeństwem i niezawodnością tej przeprawy. Zmieniliśmy rodzaj mostów z podnoszonych na obrotowe oraz układ rozwiązań bram śluzy na wrota przesuwne, a nie otwierane, to ma ogromny wpływ na jakość użytkowania i niezawodność inwestycji - mówił w Polskim Radiu 24 dr hab. inż. arch. Adam Nadolny, jeden z projektantów przekopu Mierzei Wiślanej.
Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, 17 .09.2022 r.
Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, 17 .09.2022 r.Foto: PAP/Adam Warżawa

Zakończyła się budowa jednej z najbardziej skomplikowanych inwestycji hydrotechnicznych w Polsce - kanału łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Budowę przekopu Mierzei Wiślanej zrealizowano w ciągu zaledwie 35 miesięcy.

Zainstalowana w kanale śluza jest to najprawdopodobniej największy tego typu obiekt w Polsce - jej długość to niespełna 270 m, szerokość 25 m. Głębokość sięga 6,5 m poniżej poziomu wody, a wysokość ścian wraz z oczepami to ponad 9 m. Zdublowanie bram śluzy, tzw. redundantność, pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z bram.

Posłuchaj
22:47 PR24_mp3 2022_09_18-11-34-20.mp3 Dr hab. inż. arch. Adam Nadolny o inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej (Polskie Radio 24 / Temat dnia/Gość PR24)

Czytaj także:

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

* * *

Prowadzący: Błażej Prośniewski

Gość: dr hab. inż. arch. Adam Nadolny

Data emisji: 18.09.2022

Godzina emisji: 10.44

PR24/ka

Zobacz także

Zobacz także