Wejdziesz nie do tego sklepu i zapłacisz 67 zł więcej. Gdzie na najtańsze zakupy?
Najnowsze badanie cen w sklepach (ASM SFA) pokazuje, że we wrześniu średni koszyk 40 popularnych produktów podrożał o ponad 5 zł. Co ważniejsze, różnice między sieciami są ogromne. Wybierając najtańszy sklep zamiast najdroższego, możesz zaoszczędzić aż 67 zł. Sprawdzamy, gdzie warto robić zakupy, by realnie ulżyć domowemu budżetowi.
2025-10-23, 08:01
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Lider niezagrożony: Najniższe ceny we wrześniu 2025 roku utrzymała sieć hipermarketów Auchan, która jako jedyna na rynku oferowała koszyk zakupowy poniżej progu 300 zł
- Wielka luka cenowa: Różnica w cenach tego samego zestawu 40 produktów między najtańszą a najdroższą siecią handlową wyniosła aż 67 zł, co potwierdza, jak istotne jest porównywanie cen przy planowaniu domowego budżetu
- Podwyżki przed sezonem: Po chwilowym uspokojeniu w sierpniu, średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 1,71% w skali miesiąca, ponieważ sieci handlowe zaczęły przygotowania na wzrost kosztów operacyjnych i nadchodzący sezon świąteczny
Gdzie szukać oszczędności? Analiza cen w sklepach
Wrzesień 2025 roku przyniósł konsumentom wyraźne odbicie cen po nieco spokojniejszym sierpniu. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez ASM SFA, średnia cena koszyka zakupowego, składającego się z 40 najpopularniejszych artykułów codziennego użytku (FMCG), wzrosła o 5,43 zł, osiągając wartość 323,03 zł. Podwyżki dotknęły aż dziesięć z trzynastu analizowanych sieci handlowych.
Wartość koszyka zakupowego (wrzesień 2025)
Ranking sieci handlowych od najtańszej do najdroższej na podstawie analizy ponad 93 tysięcy cen detalicznych.
Ranking sieci handlowych
Auchan
Jako jedyna sieć oferowała koszyk poniżej 300 zł.
286,58 zł
Makro Cash & Carry
Drożej o 16,30 zł niż u lidera.
302,88 zł
E.Leclerc
Drożej o 18,67 zł niż u lidera.
305,25 zł
Netto
Najwyższa wartość koszyka spośród 14 badanych sieci.
354,17 zł
Publiczny raport ASM SFA ujawnia jedynie 3 najtańsze sieci oraz sieć najdroższą spośród 14 badanych.
Kluczowe wnioski dla konsumentów
Średnia cena koszyka
323,03 zł
Wzrost miesięczny
+1,71%
Różnica (max-min)
67,59 zł
Na szczycie rankingu sklepów z najniższymi cenami niezmiennie utrzymał się Auchan. Średni koszt skomponowanego przez ASM SFA koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 286,58 zł. Auchan był jedyną siecią w zestawieniu, w której za badane produkty trzeba było zapłacić poniżej 300 zł.
Z drugiej strony, najwyższą cenę za analizowany zestaw 40 produktów odnotowano w dyskoncie Netto, gdzie wartość koszyka osiągnęła 354,17 zł.
Oszczędność, jaką konsument mógł uzyskać, wybierając najtańszą sieć zamiast najdroższej, wyniosła ponad 67 zł (354,17 zł - 286,58 zł). Różnice w cenie koszyka między Auchan a kolejnymi sklepami w rankingu także są znaczące, wynosząc 16,30 zł (względem Makro Cash & Carry) oraz 18,67 zł (względem E.Leclerc).
- Różnice w poziomie cen pomiędzy sieciami handlowymi są na tyle istotne, że w skali miesiąca mogą przełożyć się na realne oszczędności w budżetach domowych. Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Widać, że sieci zaczynają przygotowywać się na wzrost kosztów operacyjnych w czwartym kwartale oraz na sezon przedświąteczny. To z kolei przekłada się na droższe produkty codziennego użytku – stwierdził Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
💰 67 zł na koszyku = Ponad 3200 zł rocznie!
Różnica 67 zł na jednym koszyku może wydawać się kwotą jednorazową. Ale przeliczmy to na realne oszczędności w domowym budżecie:
Zakupy co tydzień (oszczędność miesięczna)
ok. 268 zł
(67 zł x 4 tyg.)
Oszczędność roczna
ponad 3200 zł
(268 zł x 12 m-cy)
To kwota, za którą można sfinansować krótki urlop, kupić nowy sprzęt AGD lub znacząco podreperować domowy budżet. Świadomy wybór sklepu naprawdę się opłaca.
Największy miesięczny wzrost średniej ceny koszyka odnotowała sieć Selgros Cash & Carry (5,96%), podczas gdy największy spadek, wynoszący 1,44%, zaobserwowano w sklepach Kaufland.
Które produkty podrożały najbardziej?
Konsumenci powinni zwrócić szczególną uwagę na dwie kategorie, które we wrześniu zanotowały największą dynamikę wzrostu cen: chemię gospodarczą i kosmetyki. To właśnie w tym segmencie odnotowano największe podwyżki spośród 15 produktów kluczowych dla konsumentów.
Liderzy podwyżek (m/m)
W ujęciu miesiąc do miesiąca (wrzesień vs sierpień 2025) najbardziej podrożały następujące kategorie produktów:
Płyn do WC
+7,12%
Szampon do włosów
+5,86%
Herbata
+4,55%
- Podwyżki w chemii gospodarczej i kosmetykach – w tym nawet o 8% – mogą wynikać z rosnących kosztów surowców oraz transportu. To segment, który reaguje szybciej na zmiany kosztów produkcji niż żywność. Dla konsumentów oznacza to, że w nadchodzących miesiącach mogą częściej szukać zamienników lub produktów marek własnych – wyjaśnił Kamil Kruk.
Jedynym produktem, który potaniał, był żel pod prysznic (spadek o 0,82%).
Warto wspomnieć, że ogólne tempo wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w Polsce, według danych GUS, wyniosło we wrześniu 2,9% rok do roku. W stosunku do sierpnia, inflacja nie uległa zmianie.
Czytaj także:
- Kawa stanie się luksusem? Jej ceny na giełdach szaleją
- Twoja kawa będzie już tylko droższa. Wyjaśniamy, dlaczego tanio już było
- Złe czasy dla kawoszy. "Kawoflacja" nie chce odpuścić
Źródło: ASM SFA/Michał Tomaszkiewicz