Co zyska Elbląg dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej? Kpt. ż.w. Jacek Kościuch wyjaśnia

2022-09-24, 17:17

Co zyska Elbląg dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej? Kpt. ż.w. Jacek Kościuch wyjaśnia
Kpt. ż.w. Jacek Kościuch o tym, co zyska Elbląg po przekopie Mierzei Wiślanej. Foto: Polskie Radio

- Elbląg po przekopie Mierzei Wiślanej zyska nie tylko swobodny dostęp do morza i krótszą drogę na Bałtyk, ale też podwojenie dostępnej głębokości na rzece. Do Elbląga będą mogły zawijać statki o większym zanurzeniu. Dopłynięcie do miasta będzie mogło być szybsze i bardziej sprawne - skomentował na antenie Polskiego Radia 24 kpt. ż.w. Jacek Kościuch.

17 września na Mierzei Wiślanej otwarto kanał żeglugowy, który łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Kanał jest ogólnodostępny dla jednostek pływających - po raz pierwszy w historii mogą one wpłynąć na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej.

Do tej inwestycji odniósł się na antenie Polskiego Radia 24 kpt. ż.w. Jacek Kościuch. Jak wskazał, "aktualnie nie ma tam dużego ruchu". - Od momentu otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nie ma specjalnej zmiany. Ruch jest taki, jak dotychczas - pływa kilka barek do Kaliningradu i z powrotem. Ze względu na sankcje, które są bronią obosieczną, można powiedzieć, że ten ruch nawet zmalał - powiedział, wyjaśniając, że barki wypływają do Kaliningradu z materiałami budowlanymi, ale do Elbląga wracają "na pusto". - Już nie jest tak, jak przed wojną na Ukrainie, gdy barki przywoziły węgiel i torf - zaznaczył.

Gość audycji dodał, że ruch na rzece Elbląg jest dość utrudniony ze względu na prowadzone na niej regulacje brzegów. - Jest to budowa na wielką skalę, prowadzona przez Urząd Morski w Gdyni i Ministerstwo Infrastruktury. Tak że te barki muszą się z trudem przeciskać, by przebyć rzekę - wskazał. Dodał też, że nie jest jeszcze gotowy tor wodny, który połączy kanał żeglugowy z wejściem do rzeki Elbląg. - Trzeba być cierpliwym i czekać na zakończenie tych etapów. Dopiero wtedy będzie można się spodziewać efektu inwestycji pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" - podkreślił.

Przekop Mierzei Wiślanej

Kpt. ż.w. Jacek Kościuch powiedział, że istotną do uregulowania kwestią pozostaje również budowa nabrzeży oraz obrotnicy w porcie w Elblągu. - To już niestety należy do samorządu Elbląga, a ten nie wykazuje niestety specjalnego zainteresowania tymi tematami, działa opieszale. Nic się tam nie dzieje, a można by było coś już w tych kwestiach robić - skomentował.

Zapytany o to, co zyska Elbląg po przekopie Mierzei Wiślanej, gość audycji wskazał, że będzie to "nie tylko swobodny dostęp do morza i krótsza droga na Bałtyk, ale także podwojenie dostępnej głębokości na rzece". - Do Elbląga będą mogły zawijać statki o większym zanurzeniu. Dopłynięcie do miasta będzie mogło być szybsze i bardziej sprawne dla większych statków - wyjaśnił.

Czytaj także:

Więcej w nagraniu.

Posłuchaj

Kpt. ż.w. Jacek Kościuch o przekopie Mierzei Wiślanej ("Temat dnia"/Polskie Radio 24) 5:21
+
Dodaj do playlisty

***

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Rozmawiał: Rafał Dudkiewicz

Gość: kpt. ż.w. Jacek Kościuch (z-ca szefa delegatury w Elblągu, Urząd Morski w Gdyni)

Data emisji: 24.09.2022 r.

Godzina emisji: 15.33

ng

Polecane

Wróć do strony głównej