CPK przyniesie miliardowe zyski dla budżetu państwa? To nie takie proste. Ekspert wyjaśnia
- Za jakiś czas powstanie lotnisko z szybką koleją z Warszawy. Jednak nie na zasadzie, że burzymy wszystko, co do tej pory działa. Obecnie funkcjonujące lotniska można jeszcze rozbudować. Audyt ma odpowiedzieć na pytanie jak to zrobić - mówił w Polskim Radiu 24 Adrian Furgalski z zespołu doradców gospodarczych TOR.
2024-02-05, 16:00
Były premier Mateusz Morawiecki opublikował grafikę dot. CPK. "To powinien być projekt ponad podziałami! Dziękuję za dyskusję, która toczy się wokół niego. Widać w niej, jak wielu ekspertów jest na #TAKdlaCPK" – czytamy. Na grafice nawiązano do korzyści, jakie przyniesie Polsce CPK m.in. w zakresie logistyki, infrastruktury, obronności, gospodarki, wizerunku, czy ochrony środowiska.
CPK w liczbach
Gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że CPK miał być oddany do użytku w 2028 roku. - Nawiązując do obronności, musielibyśmy prości Rosję, aby nas do tego czasu nie zaatakowała. A czy ktoś, kto chce zaatakować Polskę, podporządkuje się naszym planom inwestycyjnym? Pojawiły się doniesienia, że CPK przyniesie gospodarce bilion złotych, że szybko zwróci się to, co zainwestujemy. Nie wiemy jednak, czy założenia nie są fałszywe. 200 mld złotych z wielkiego planu przewozu ładunków cargo? W CPK ma być rzekomo milion ton towarów. Jednak Urząd Lotnictwa Cywilnego wskazuje, że będzie o połowę mniej. Kolejne 200 mld złotych mielibyśmy zyskać z podatków i ceł. Jednak firma, która to policzyła, zastrzegła, że zrobiła to w oparciu otrzymane dane, których nie mogła zweryfikować - tłumaczył Adrian Furgalski.
Dodał, że największe szanse na realizację w ramach CPK mają projekty kolejowe. - Trasa kolejowa 250 km/h do Giżycka nie rozwiąże problemów związanych z wykluczeniem komunikacyjnym. Mieszkańcy Giżycka nie potrzebuję codziennie dostać się do Chin. Raczej do pracy, lekarza, do kina. Potrzebują przede wszystkim pociągów regionalnych i dalekobieżnych do Warszawy. Wiele pod tym względem zostało już zrobione - tłumaczył Furgalski.
Jego zdaniem projekt musi trafić do Ministerstwa Infrastruktury. - Do tej pory funkcjonowało to w różnych ministerstwach. CPK było w kontrze do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które zajmują się torami. Za jakiś czas powstanie lotnisko z szybką koleją z Warszawy. Jednak nie na zasadzie, że burzymy wszystko, co do tej pory działa. Obecnie funkcjonujące lotniska można jeszcze rozbudować. Audyt ma odpowiedzieć na pytanie jak to zrobić - podsumował ekspert.
REKLAMA
Posłuchaj
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Temat CPK pojawi się podczas Rady Gabinetowej, którą prezydent Andrzej Duda zwołał na 13 lutego.
Więcej w nagraniu.
REKLAMA
* * *
Audycja: Temat dnia/Gość PR24
Prowadzi: Maciej Wolny
Gość: Adrian Furgalski (zespół doradców gospodarczych TOR)
Data emisji: 5.02.2024
Godzina emisji: 14.06
PR24
REKLAMA