"Głębia Ostrości": Marek Grygiel

2019-10-29, 23:03

"Głębia Ostrości": Marek Grygiel
"Berlin". Oryginalne zdjęcie wykonał Yevgeny Anan'evich Khaldei i nosi ono tytuł "Sztandar nad Reichstagiem”, Berlin 2.05.1945. Foto: Pavel Maria Smejkal

- W "Głębi Ostrości” tym razem artysta pracujący i mieszkający na Słowacji, Pavel Maria Smejkal i jego projekt „Fatescapes”. Smejkal wykorzystuje oryginalne, znane zdjęcia innych fotografów poddając je zamierzonej modyfikacji. O projekcie, który można było oglądać podczas Białystok Interphoto 2019 mówił na antenie Polskiego Radia 24 fotograf i krytyk sztuki, Marek Grygiel. 

Posłuchaj

29.10.2019 Głębia Ostrości. Gość: fotograf Marek Grygiel
+
Dodaj do playlisty

- Wystawa jest dosyć osobliwa. Kierowałem się prywatą, ponieważ o tej wystawie słyszałem jakiś czas temu. Projekt odbił się echem wśród osób zajmujących się fotografią, ponieważ jest to swego rodzaju rozprawa z fotografią - zaznaczył fotograf.

- Całe nasze otwarcie fotograficzne rozpoczęło się w Bratysławie w latach 90. XX w. Bratysława spowodowała, że w moim pokoleniu byliśmy świetnie zorientowani w fotografii czeskiej i słowackiej. Smejkal przeleciał jak kometa i trochę o nim zapomniałem, aż dowiedziałem się o tej ciekawej wystawie. Określiłbym ją jako "zmanipulowana". Smejkal podjął próbę zafałszowania i odkłamania fotografii oraz zabawy z przestrzenią i z czasem - stwierdził gość Polskiego Radia 24.

- Tytuł tej wystawy to "Fatescapes". Słowo "fate" ma symbolizować los, a "scape" pochodzi od "escape", czyli "ucieczki". Smejkal zawłaszcza fotografie. Pokazuje on 14 fotografii, których nie jest autorem, ale zmienił je w sposób radykalny i drastyczny za pomocą nowych środków technologicznych. Usunął on postaci ludzkie z bardzo znanych fotografii, które weszły do kultury masowej - podkreślił.

Jego zdaniem "fotografia zapewne się podzieli". - Pamiętam moment przejścia z fotografii monologowej na cyfrową. Nie jesteśmy w stanie podążyć za obostrzeniami i regułami. Pewien rodzaj polepszenia zdjęcia jest dopuszczalny. Można powiedzieć, że to sytuacja postmodernistyczna i wszystko jest dopuszczalne, ale dobra fotografia to jednak rodzaj myślenia, a nie mechanicznego naciskania czegokolwiek - uważa. 

Więcej w zapisie audycji.

Rozmawiała Iga Niewiadomska.

PR24/pkr

____________________ 

Data emisji: 29.10.2019

Godzina emisji: 22:06

Polecane

Wróć do strony głównej