CPK tematem Rady Gabinetowej. Gabriela Lenartowicz: ten projekt miał dotychczas charakter propagandowy

- CPK ma charakter projektu polityczno-propagandowego, w realu niewiele tam się zadziało, oprócz wydawania pieniędzy właśnie na propagandę - powiedziała w Polskim Radiu 24 Gabriela Lenartowicz (Platforma Obywatelska), która w Polskim Radiu 24 dyskutowała z Grzegorzem Płaczkiem (Konfederacja).

2024-02-07, 11:00

CPK tematem Rady Gabinetowej. Gabriela Lenartowicz: ten projekt miał dotychczas charakter propagandowy
CPK miał zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Foto: Twitter/CPK

Prezydent Andrzej Duda zapowiedział zwołanie Rady Gabinetowej na 13 lutego; jak przekazał, z przedstawicielami rządu chce porozmawiać m.in. o przyszłości inwestycji, czyli Centralnym Porcie Komunikacyjnym czy elektrowni atomowej.

Loty transkontynentalne

Gabriela Lenartowicz stwierdziła, że CPK miał jak dotychczas charakter propagandowy. - Do dziś nie dowiedzieliśmy się, jakie potrzeby społeczne Polek i Polaków ten projekt ma zaspakajać. Nie sądzę, po moich licznych rozmowach z obywatelami, że pierwszą potrzebą są loty transkontynentalne, bo do tego ma głównie służyć tak duże lotnisko. Na świecie odchodzi się od lotów na rzecz transportu niskoemisyjnego. Ten projekt nie odpowiada na te potrzeby - oceniła poseł.

Wywłaszczenia jako problem społeczny

Grzegorz Płaczek zauważył, że CPK to także kwestie wywłaszczeń. - To jest kłopot, ile rodzin będzie cierpieć tylko dlatego, że za chwilę stracą swoje domy, obecne wyceny będą za chwilę nieaktualne, wiemy, jaką mamy sytuację gospodarczą, jest wysoka inflacja, to wszystko jest niedoszacowane, to też jest kwestia społeczna (…). Inna sprawa to wpływ CPK na przyrodę, mają powstać setki kilometrów dróg i linii kolejowych - mówił gość audycji.

Posłuchaj

Gabriela Lenartowicz i Grzegorz Płaczek o budowie CPK (Polskie Radio 24 / Dwie strony) 23:40
+
Dodaj do playlisty
Czytaj także:

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma być wybudowany port lotniczy.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Więcej w zapisie audycji.

* * *

Audycja: Dwie strony

REKLAMA

Prowadząca: Sylwia Białek

Goście: Gabriela Lenartowicz i Grzegorz Płaczek

Data emisji: 7.02.2024

Godzina emisji: 08.36

REKLAMA

PR24/ka/mpkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej