Gróbarczyk: większość spraw Tusk ustalał w porozumieniu z Berlinem, zablokuje też terminal w Świnoujściu

- Za czasów Donalda Tuska najbardziej gospodarczo ucierpiało Pomorze Zachodnie. Nie mam wątpliwości, że ten proces może się powtórzyć. Inwestycja w Świnoujściu nie jest po myśli strony niemieckiej. Robi wszystko, aby ją ukrócić - mówił w Polskim Radiu 24 wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, odpowiedzialny za gospodarkę morską i wodną. 

2023-09-16, 12:33

Gróbarczyk: większość spraw Tusk ustalał w porozumieniu z Berlinem, zablokuje też terminal w Świnoujściu
Nowy terminal w południowo-zachodniej części Morza Bałtyckiego to odpowiedź na rosnący popyt dla ładunków kontenerowych. Foto: Ministerstwo Infrastruktury/Twitter

W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz konsorcjum składające się z DEME Concessions z siedzibą w Belgii, oraz QTeerminal z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. Projektu nie powstrzymały niemieckie protesty. Berlin obawia się bowiem utraty znaczenia portu w Hamburgu, który miał obsługiwać cały Bałtyk. Niemieckie roszczenia zmusiły władze w Warszawie do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Zdaniem gościa Polskiego Radia 24 zagrożenie dla inwestycji może stanowić jedynie koniunktura polityczna w Polsce. - Dla nas jest to oczywiste. Rząd PO, gdyby doszedł do władzy, nie będzie jej kontynuował. Wiemy już, że większość spraw Donald Tusk ustalał w porozumieniu z Berlinem. Za jego czasów najbardziej gospodarczo ucierpiało Pomorze Zachodnie. Likwidacja Stoczni szczecińskiej doprowadziła do emigracji na masową skalę najlepszych fachowców, którzy znajdowali pracę w zakładach niemieckich. Dziś udaje się to odwracać, na bramach stoczniowych widać oferty pracy, ale straciliśmy znaczny potencjał ludzki. Nie mam wątpliwości, że ten proces może się powtórzyć. Inwestycja w Świnoujściu nie jest po myśli strony niemieckiej. Robi wszystko, aby ją ukrócić - powiedział Marek Gróbarczyk.

Dodał, że terminal kontenerowy w Świnoujściu to dla Polski ogromna szansa. - Lokują się u nas łańcuchy logistyczne. Mamy swoje pięć minut - podsumował.   

REKLAMA

Posłuchaj

Marek Gróbarczyk gościem Małgorzaty Raczyńskiej - Weinsberg (Pro publico) 20:52
+
Dodaj do playlisty

Powstanie terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w "Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku". Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

Terminal w Świnoujściu będzie też stanowił infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Ma pod tym względem przewagę nad Gdańskiem, który położony jest blisko obwodu królewieckiego.

Terminal niemal w całości powstanie na pirsie zlokalizowanym na Zatoce Pomorskiej. Rozpocznie działalność na początku roku 2028 roku.

Więcej w nagraniu.

REKLAMA

* * *

Audycja: "Pro Publico"

Prowadzący: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg

Gość: Marek Gróbarczyk

Data emisji: 16.09.2023

REKLAMA

Godzina emisji: 11.06


PR24/jt

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej