Ministerstwo Aktywów Państwowych wysłało do władz Elbląga list intencyjny w sprawie przyszłości Portu Morskiego. To efekt prowadzonych od kilku miesięcy rozmów w sprawie dokapitalizowania przez Skarb Państwa istotnych inwestycji, które pozwolą na dokończenie drogi morskiej i pełne korzystanie przez port z możliwości jakie daje przekop Mierzei Wiślanej.
- Rząd Tuska nie patrzył na te średnie i mniejsze miasta, my patrzymy. Chcemy zadbać o zrównoważony rozwój. Przez reformę Buzka wiele dawnych miast wojewódzkich podupadało, Elbląg to doskonały przykład na to. Przed nami dwa kolejne etapy realizacji, a mówię tu o odbudowie brzegów rzeki Elbląg wraz z wybudowaniem mostu obrotowego w Nowakowie, by umożliwił przepływanie statków no i również dochodzi kwestia pogłębienia toru wodnego na Zalewie Wiślanym - powiedział Andrzej Śliwka.
"Jest kwestia sporna"
Inwestycja ma być motorem rozwoju gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego, w szczególności rozwoju portu w Elblągu i wszystkich portów Zalewu Wiślanego. Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m. Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną skróci też dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie 100 km.
- Jest jedna kwestia sporna, chodzi o pogłębienie 800 metrów toru, zarówno Ministerstwo Infrastruktury, jak i Urząd Morski w Gdyni, stoją na stanowisku, że są to prace które leżą w gestii podmiotu zarządzającego portem czyli Zarządu Portu Morskiego w Elblągu i zgodnie z przepisami ta inwestycja powinna zostać przeprowadzona przez Zarząd Portu w Elblągu. Miasto nie ma na to środków - wyjaśnił wiceminister Aktywów Państwowych.
Dodał, że udało się "roboczo" zabezpieczyć 100 mln zł w Funduszu Inwestycji Kapitałowych, a środki miałyby służyć inwestycjom prorozwojowym. Gość PR24 podkreślił, że port w Elblągu posiada obecnie 1 milion ton możliwości przeładunkowych, po dokończeniu inwestycji, możliwości przeładunkowe mogłyby dochodzić do 4 milionów ton. Andrzej Śliwka dodał, że prezydent Elbląga twierdzi iż dokończenie inwestycji to sprawa rządu, tymczasem przepisy mówią iż jest to kompetencja samorządu.
24:12 PR24_mp3 2022_12_11-16-35-41.mp3 Spór o pogłębienie 800 m. toru wodnego w Elblągu. Śliwka: udało się zabezpieczyć roboczo 100 mln. zł. ("Pro publico")
***
Audycja: "Pro publico"
Prowadzący: Małgorzata Raczyńska Weinsberg
Gość: Andrzej Śliwka (Ministerstwo Aktywów Państwowych)
Data emisji: 11.12.2022
Godzina: 16:35