Dyplomacja ekonomiczna. Wsparcie dla firm działających za granicą
MSZ zachęca przedsiębiorców do korzystania z pomocy dyplomatów. Wiceminister spraw zagranicznych Katarzyna Kacperczyk podczas spotkania z dziennikarzami poświęconego dyplomacji ekonomicznej tłumaczyła, że nasi dyplomaci aktywnie wspierają polskie firmy prowadzące interesy za granicą.
2014-07-21, 18:37
Posłuchaj
W ministerstwie lub w placówkach dyplomatycznych można uzyskać informacje o rynku, możliwościach i klimacie dla prowadzenia działalności w danym kraju. Dyplomaci mogą też pomagać firmom, które są już na danym rynku w organizacji spotkań biznesowych, szukać pomocy prawnej, a nawet interweniować w przypadku konkretnych problemów.
Wiceminister Katarzyna Kacperczyk zapewniała, że MSZ będzie też zachęcało polskie firmy do zwiększenia współpracy ze światowymi organizacjami pozarządowymi i pożytku publicznego.
Wsparcie w Rosji i na Ukrainie
Nasi dyplomaci z Rosji czy Ukrainy cały czas wspierają polskie firmy, które działają na tych rynkach. Największym problemem dla polskich spółek jest niepewność, która się wiąże z konfliktem rosyjsko-ukraińskim i trudność w oszacowaniu ryzyka związanego z aktywnością w tych państwach. Jak tłumaczyła wiceminister Kacperczyk, każde ograniczenie czy dodatkowa kontrola powodują konieczność zaangażowania się w dany problem przedstawicieli placówki.
MSZ stara się informować polskich przedsiębiorców o ryzyku i zagrożeniach, jakie ci mogą napotkać w Rosji czy na Ukrainie.
W lutym rosyjskie władze podjęły decyzję o nałożeniu embarga na import polskiej wołowiny. Od 7 kwietnia obowiązuje też embargo na przetwory z mięsa wieprzowego pochodzące z Polski i Litwy. Pretekstem do zakazu było wykrycie pojedynczych przypadków afrykańskiego pomoru świń u dzików w obu tych państwach.
Dzień dyplomacji ekonomicznej
We wtorek w Warszawie w ramach dorocznej narady ambasadorów po raz pierwszy obędzie się dzień poświęcony dyplomacji ekonomicznej.
O tym, jak zmieniło się postrzeganie zadań naszej dyplomacji, ale też przedsiębiorstw, świadczą same liczby. W latach 2012-2013 w wizytach organizowanych przez resort spraw zagranicznych uczestniczyło 460 spółek. Natomiast tylko w pierwszym półroczu tego roku było to 350 spółek.
Między styczniem a czerwcem nasi przedsiębiorcy byli w ramach takich misji w Wielkiej Brytanii, Belgii, Portugalii, Francji, we Włoszech, w Czechach, Iranie, Indiach, Wietnamie, Senegalu, Ghanie, Mołdawii, Białorusi, USA i w Kanadzie.
W zeszłym roku w ramach narady ambasadorów odbyło się ok. 300 spotkań z udziałem 40 firm. W tym roku zaplanowano ich 750 (zgłosiło się 100 firm). Największym zainteresowaniem cieszą się nasi ambasadorowie m.in. z Rosji, Francji, Niemiec, Brazylii i Chin.
REKLAMA
Spotkania z przedstawicielami dylomatycznymi innych krajów
Innym instrumentem wsparcia jest organizowanie spotkań z przedsiębiorcami w ramach wizyt przedstawicieli dyplomatycznych obcych krajów w Polsce. Z danych MSZ wynika, że w pierwszym półroczu tego roku w takich spotkaniach wzięło udział ok. 100 spółek.
Podobna liczba polskich przedsiębiorstw wzięła udział w tym czasie w seminariach gospodarczych organizowanych za granicą. W Lizbonie dotyczyło ono współpracy na rynkach Afryki luzofońskiej (portugalskojęzycznej), w Madrycie - Afryki i Ameryki Łacińskiej, a w Paryżu - Afryki frankofońskiej.
Resort spraw zagranicznych na razie nie liczy, jak to przekłada się na kontrakty, ale zapowiada, że od przyszłego roku będzie już dysponował statystykami.
IAR/PAP, awi
REKLAMA