Polski rynek franszyzy dynamicznie rośnie
Rynek franczyzy dynamicznie rośnie. W 2014 roku przybyło zarówno nowych ofert biznesowych, jak i placówek franczyzowych. W najbliższych latach powinniśmy obserwować raczej przyspieszenie dynamiki, uważają eksperci.
2015-02-27, 09:35
Posłuchaj
Polski rynek franczyzy staje się coraz bardziej dojrzały, mówi Michał Wiśniewski, członek zarządu, dyrektor działu doradztwa we franczyzie firmy Profit System.
- Jeżeli patrzymy na liczbę systemów, to można powiedzieć, że jest to już całkiem sporo. W porównywalnych krajach, takich jak Hiszpania, tych systemów jest powyżej tysiąca. Już Siudo tego poziomu zbliżyliśmy. Z powodu tego, że w Polsce kapitalizm funkcjonuje krócej, systemy te są często świeże. Rynek jest dynamiczny, nie wszyscy franczyzodawcy na nim pozostaną – wyjaśnia ekspert.
Na rynku silna konkurencja
Silna konkurencja i stale rosnąca liczba systemów sprawiła, że franczyzodawcy muszą walczyć o swoich przyszłych partnerów. Swoją ofertę dostosowują do możliwości franczyzobiorców, bo wiedzą, że ich partnerzy szukają, porównują, a ostatecznie wybierają propozycję najatrakcyjniejszą dla siebie.
- Franczyzodawcy starają się posiadać dobrze opracowane umowy, bardzo dobre podręczniki operacyjne, które dają franczyzobiorcą wszelkie instrukcje prowadzenia biznesu, inwestują w szkolenia, reklamę, budowę marki. Zwiększają swoje zaangażowanie w pomoc franczyzobiorcą – mówi Michał Wiśniewski.
Przewaga krajowych sieci nad zagranicznymi
Dowodem dojrzałości polskiej franczyzy jest również utrzymująca się przewaga krajowych sieci nad zagranicznymi. Koncepty znad Wisły zyskują na popularności również zagranicą.
- To jest typowe dla każdego większego rynku franczyzowego. W Hiszpanii czy we Francji dominują systemy krajowe. Istnieją bardzo mocne marki międzynarodowe, ale w każdym kraju większość marek franczyzowych stanowią lokalne. Powyżej 120 polskich franczyzodawców ma przynajmniej jednego franczyzodawcę zagranicą, w krajach naszego regionu – wyjaśnia Michał Wiśniewski.
W Polsce co roku przybywa ok. 130 systemów franczyzowych, a ok. 30 - 40 nie radzi sobie. Obecnie na rynku działa ponad tysiąc marek franczyzowych i ponad 50 tys. placówek.
Elżbieta Szczerbak, awi
REKLAMA
REKLAMA